پاورپوینت بررسی ضوابط و مقررات طراحی فرهنگسرا
بخش های مختلف فرهنگسرا(بعضی الزامی و بعضی وابسته به نظر طراح دارد).
1-لابی وزیر مجموعه های آن شامل:
فضای انتظار و نشیمن
فروش اغذیه
محل نگهداری کودکان
عناصر خدمات عمومی مانند باجه های تلفن و اینترنت
عناصر دسترسی عمودی مانند رمپ،پله وآسانسور
2-غرفه های فروش محصولات فرهنگی و هنری
3-سایت اداری شامل:
اتاق کنفرانس
اتاق ریاست
دفاتر کار
بایگانی
آبدار خانه
سرویس های بهداشتی
محل انتظار ارباب رجوع و منشی
4-آمفی تئاتر و سینما
5-کتابخانه
6-گالری نمایش آثار هنری
7-کلاس ها و آتلیه های آموزشی شامل:
نقاشی
معماری
طراحی
عکاسی
مجسمه سازی
خوشنویسی
لابراتوار زبان و ...
8-واحد سمعی بصری و سایت رایانه
9-رستوران یا کافی شاپ
خلاقانه ترین بخش در طراحی معماری،تبدیل ایده به فرم است. فرم،زبان بیان
معماری است و مخاطب در اولین تماس با ساختمان با فرم آن روبه رو می شود.پس
فرم می تواند با مخاطب خود حرف بزند و موضوع،عملکرد،اقلیم،بوم،مفهوم،حس
و...خود را با زبان بصری بیان کند.
فرم معماری،یک مجسمه نیست که تنها از تراشیدن مصالح به وجود بیاید،بی آن که
بگوید چیست و چرا این چنین تراشیده شده است! فرم در طراحی معماری
براساس 4 روش های کلی زیر شکل می گیرد
1)بر اساس یک مفهوم: در این حالت فرم بیان کننده ی مفهوم خود است و چون
این مفهوم وجود دارد،معمولاً فرم هایی به کار می روند که بتوانند این
مفاهیم را بیان کنند. شاید بتوان گفت که نمادها نیز جزء این دسته از فرم ها
هستند، زیرا هر کدام دارای مفهومی هستند که در طولانی مدت،شکل تعریف شده
ای به خود گرفته اند.به عنوان مثال وقتی در طراحی فرم یک بیمارستان از
مفهوم آرامش استفاده می کنیم،سعی می کنیم تا حد امکان از خطوط و فرم های
افقی استفاده
کنیم.
-هنگامی که می خواهیم در کنار یک بنای باستانی پر از تزیینات، یک موزه
بسازیم از مفهوم تضاداستفاده می کنیم تا به آن بنا آسیبی نرسد.پس مثلاً
تنها به ساخت یک مکعب ساده شیشه ای بسنده می کنیم
2)بر اساس الگوهای تعریف شده: گاهی
اوقات فرم ها به لحاظ اصالت موضوعی که دارند بر اساس الگوها ساخته می
شوند.درستی الگوها معمولاً در طول زمان ثابت شده است و به عنوان نمادهای
معماری شکل گرفته اند.حال وقتی می خواهیم فرمی را با توجه به موضوعی
الگوپذیر،طراحی کنیم،از این الگوها استفاده می کنیم.
3)بر اساس عملکرد سازه،بستر و...: در این
حالت فرم تابع موضوع خود است.این گونه فرم ها در دورهای بعد می توانند
تبدیل به نشانه های بومی می شده اند،مانند کوشک
4)بر اساس ایده های فرمی در محیط طبیعی و مصنوع: ایده های فرمی تقریباً
در هر سه دسته بندی قبلی نیز وجود دارند. به عنوان مثال ما می توانیم از
الگوی یک کوشک برای طراحی سفارت خانه استفاده کنیم،اما ایده ی فرمی کاملاً
مدرنی داشته باشیم و کوشک را به همان شکل کوشک طراحی نکنیم.در این حالت
مثلاً یکی از مفاهیم کوشک، شفافیت است، که در فرم مدرن ما، با بیانی دیگر
می تواند تعریف شود.گاهی ایده های فرمی خنده دارند.مثلاً می توانیم یک تخم
مرغ فروشی را شبیه اردک و یا یک موبایل فروشی را شبیه موبایل طراحی کنیم(یک
برداشت سطحی).اما بهتر است همیشه ایده های فرمی نزدیک به خود موضوع و یا
به جهت شکل، عملکرد و یا بستر موضوع داشته باشیم.ایده های فرمی در یک بنا
بهتر است به صورت غیرمستقیم و انتزاعی استفاده
شود..............................................