بیوگرافی:
نام فرانک لوید رایت
تاریخ تولد ۸ ژوئن ۱۸۶۷
محل تولد ریچلند سنتر، ایالت ویسکانسین
تاریخ مرگ ۹ آوریل ۱۹۵۹
محل مرگ فونیکس، ایالت آریزونا
ملیت آمریکائی
سبک(ها) ارگانیک
فرانک لوید رایت بزرگترین معمار قرن ۲۰، یک دهاتی که همه جای دنیا رو
دیده٬امریکا رو بهم ریخته و آخر به فاصله 5 km از زادگاهش دفن شده.می گویند
اگر عکسی از خودش می دیده که تیپ زده بوده خط خطی میکرده!! گاهی عمدا از
الفاظ دهاتی استفاده می کرده .
معلوم نیست که امریکا به رایت شناخته میشود یا رایت به امریکا.در دهه های ۵۰ رایت امریکا رو معروف کرده بود.
در ۸ ژون ۱۸۶۷ در ریشلندسنتر ایالت ویسکانسین متولد شد. پدرش William
Carey Wright و مادرش Anna Lloyd Jones بود.پسر یک کشیش و تعمید دهنده
کلیسا بود. باباش مذهبی بوده و در کلیسا ارگ میزده و برای امرار معاش گاهی
موعظه و گاهی موسیقی درس میداد. ۷-۸ تا بچه بودند.در ۱۸۸۱ وقتی رایت ۱۴
سالش بود بدر و مادرش جدا شدند و پدرش برای همیشه خانه را ترک کرد.نام اصلی
او Frank Lincoln Wright بود که در این زمان به احترام خانواده مادرش نامش
را از Lincoln به Lloyd تغییر داد!!...
به این ترتیب رایت تحت سرپرستی مادری قدرتمند که او را دوست می داشت
و همیشه تحسینش می کرد در دشت هایی با صخره هایی تنها و زمینی سیاه و
بهاری سبز به شکلی رمانتیک رشد کرد.
بعد از دو سال تحصیل در رشته مهندسی ساختمان در دانشگاه ویسکانسین
بدون گرفتن مدرک دانشگاه را ترک کرد و برای کار به دفتر لایمن سیلزبی در
شیکاگو رفت. دایی اش که در شیکاگو بوده او را به دفتر سلیوان و ادلر می برد
و او به مدت ۵ سال (۱۸۸۸-۱۸۹۳) در دفتر سلیوان بود. رایت از سلیوان به
عنوان استاد محبوب و از ادلر به نام کهن سرور بزرگ یاد می کند. در دفتر
سلیوان خانه های مکتب شیکاگو طراحی می کردند اما رایت همان روز اول با
افراد اتلیه دعواش میشه و سلیوان او را به اتاق جدایی می برد و او به طراحی
خانه های ویلایی که الهام گرفته از کلبه های دهاتی زادگاهش بوده به جای
ساختمان های مکتب شیکاگو می پردازد. در این زمان مکتب شیکاگو در شکفته ترین
ایام خود بر جوانی رایت تاثیر گذاشت اما او دنبال کارهای این مکتب را
نگرفت.
همان اول سلیوان با او قراردادی امضا می کند که تو تمام وقت مال منی و
رایت بلافاصله مادرش و بر و بچه ها را به شهر می برد.بعد ها سلیوان رایت را
به خاطر کار در بیرون از دفترش اخراج میکند.بعدها که سلیوان در اواخر عمرش
ورشکست شده بود در خانه رایت زندگی میکرد و رایت هم احترام زیادی برای او
قایل بوده.
رایت معتقد است که خانه یک معبد است بر عکس لوکوربوزیه که خانه را خوابگاه
میداند. و البته ادمی که با این زیبایی خانه طراحی می کند تا آخر عمر حسرت
یک خانواده درست و حسابی را داشته او در 20 می 1953 در تلیسین معماری
ارگانیک را با عبارت ذیل تعریف کرد:
1-طبیعت:فقط شامل محیط خارج مانند ابرها،درختان وحیوانات نمی شود بلکه شامل داخل بنا واجزا ومصالح آن نیز می باشد
2-ارگانیک:به معنای همگونی وتلفیق اجزا نسبت به کل وکل نسبت به اجزا می باشد.
3- شکل تابع عملکرد: عملکرد صرف صحیح نمی باشد بلکه تلفیق فرم وعملکرد
واستفاده از ابداع وقدرت تفکر انسان در رابطه با عملکرد ضروری است. فرم
وعملکرد یکی هستند.
4- لطافت: تفکر وتخیل انسان باید مصالح وسازه سخت ساختمان را به صورت
فرمهای دلپذیر و انسانی شکل دهد.همانگونه که پوشش درخت وگلهای بوته ها،شاخه
های آنها را تکمیل میکند.مکانیک ساختمان باید در اختیار انسان باشد ونه با
العکس .
5- سنت: تبعیت ونه تقلید از سنت اساس معماری ارگانیک است.
6- تزئینات : بخشی جدایی ناپذیر از معماری است.رابطه تزییات به معماری همانند گلها به شاخه های بوته می باشد.
7- روح:روح چیزی نیست که به ساختمان القا شود بلکه باید دردرون آن باشد واز داخل به خارج گسترش یاید.
8-بعد سوم:بر خلاف اعتقاد عمومی ،بعد سوم عرض نیست ، بلکه ضخامت وعمق است.
9-فضا:عنصری است که دائما باید در حال گسترش باشد.فضا یک شالوده پنهانی است
که تمام ریتمهای ساختمان باید از آن منبعث شوند و در آن جریان داشته
باشند.
رایت معتقد بود که ماهیت مصالح در ساختمان می بایست نشان داده شود به گونه
ای که شیشه به عنوان شیشه، سنگ به عنوان سنگ و چوب به عنوان چوب به کار
برود.
خانه اولیه رایت به نام خانه های دشتهای مسطح معروف بودند، زیرا این خانه
ها که غالبا در حومه شهر شیکاگو ساخته شده بودند، در تلفیق وهماهنگی با
دشتهای مسطح و سرسبز این نواحی طراحی شده بودند.
چند شاهکار فرانک لوید رایت Frank Lloyd wright :
مرکز مردمی شهرستان مارین
منزل فالینگ واتر
موزه سلیمان گوگنهایم
معبد یونیتی در ایلینوی
منزل روبی
تلییزن وست
خانه آبشار
.................................................................