در
کارهای اولیهٔ گِری میتوان تأثیراتی از معماران سوئیس و فرانسه بهویژه
لو کوربوزیه مشاهده کرد.[نیازمند منبع] این تأثیرات را تا سال ۱۹۷۲ میتوان
در کارهای گِری مانند استفاده از فرمهای هندسیِ ساده مشاهده کرد.
بهطورکلی در کارهای گِری نوعی گرایش مجسمهسازانه را میتوان مشاهده کرد؛
چه در توسعهٔ خانهٔ همسرش در ۱۹۸۷ تا موفقترین کارش در سبک فولدینگ که
موزهٔ هنرهای معاصر بیلبائو است.
او معتقد است:
من آثار هنرمندان را نگاه میکنم و هنر را بهمثابهٔ وسیلهای برای
الهام خودم میپندارم و سعی میکنم تحت تأثیر هیچ فرهنگی نباشم. در هریک از
کارهایم روشهای جدید را جستجو میکنم. برای من قانون و قاعدهٔ محدودکننده
وجود ندارد و اصولاً مرزی بین درست و نادرست نمیشناسم.[نیازمند منبع]
گِری از پیشگامان عرصهٔ معماری فولدینگ است. مابِاِزای علمیِ زبان معماری
فولد، نظریات بحران و تداوم است. بحران یا فروپاشی در تبدیل سریع از حالتی
به حالت دیگر، مانند آب به یخ یا بخار، تجلی میکند. بحران یا به دو پاره
شدن میانجامد یا به پیچیده شدن، در هم فرورفتن و در هم تنیدن که مضمون
معماری فولد است.[نیازمند منبع]
در این معماری، که گویی درحال فروریختن و کج شدن است، ترتیب پلان، نما و
مقطع با هم اَشکال ابهامآمیزی همانند کریستالها میآفرینند. این بازی را
گِری با درهمریختن زبانهای مختلفِ معماری و ترکیب آنها آغاز کردهاست. در
بنای موزهٔ ویترایِ او در وایمار آلمان، که در کارهای آیزنمن تأثیر گذاشت،
اجزای معماری مکعبهای درهمتنیده و دفرمه و کج و کوژند. ازهمینرو، بعضی
معماری او را «جانورگونه» و «کرمگونه» نامیدهاند.
درکل میتوان گفت معماری گِری یک معماری شخصی و غیرتقلیدی است و بدون
برنامهٔ خاص و یک نوع عدم قطعیت در اکثریت پروژههای گِری دیده
میشود.[نیازمند منبع]
فرانک اون گهری در ۲۸ فوریه ۱۹۲۹ در تورنتو کانادا متولد شد. نام مذهبی اش ابراهیم بود و محض خنده او را صدا می کردند.(fish( ماهی
در سال ۱۹۲۹ میلادی در خانوادهای یهودی در شهر تورنتوی کانادا (با نام اصلی فرانک اون گلدبرگ ) دیده به جهان پرداخت.
او در سال ۱۹۴۷ م به همراه خانواده اش به لس آنجلس مهاجرت کرد ودر دانشگاه
جنوب کالیفرنیا به تحصیل در رشته معماری پرداخت. او از شاگردان ویلیام
پریرا است.
در سال ۱۹۵۶ م در دانشگاه هاروارد به تحصیل در رشته برنامهریزی شهری وهمزمان در دفتر ویکتور گروئن مشغول به کار شد.
او اکنون شهروند ایالات متحده و ساکن لس آنجلس است. گهری در کنار کار حرفهای تا سال ۱۹۹۸ در دانشگاه نیز تدریس میکرد.
در کارهای اولیه گری میتوان تأثیراتی از معماران سوئیس و فرانسه به خصوص
لوکوربوزیه مشاهده کرد. این تأثیرات را تا سال ۱۹۷۲ میتوان در کارهای گری
مانند استفاده از فرمهای هندسی ساده مشاهده کرد.
به طور کلی در کارهای گری نوعی گرایش مجسمه سازانه رامیتوان مشاهده کرد
اومعتقد است:من آثار هنرمندان را نگاه میکنم و هنر را به مثابه وسیلهای
برای الهام خودم میپندارم و سعی میکنم تحت تأثیر هیچ فرهنگی نباشم در هر
کارم روشهای جدید را جستجو میکنم. برای من قانون و قاعده محدود کننده وجود
ندارد و اصولا مرزی بین درست و نادرست نمیدانم.
آدا لوئیز در باره اش نوشت:
ریسک میکند، روی بند راه میرود و مرز محدودیت هارا میشکند. بناهای او
روشنائی اند و طرح های زنده نشانگر این مهم که چگونه چیزی که ظاهراً کم
اهمیت است میتواند با بکارگیری خلاقیت شکلی نو و بی نظیر بیابد. او هنر
معماری را به صورتی به کار میبرد که در عین زیبایی قابلیت استفاده داشته
باشد. او معماری را در بی زمانترین معنایش و با شیوهٔ مخصوص به خود به کار
میگیرد. او میرود به قلب هنر زمان با برداشت ها و فناوری عصر حاضر و
بینشهایی که عمیقا بیانگر عصر حاضر است.
آثار گهری به طور کلی نتیجه یک روند طولانی طراحی است که با استفاده از
اسکیسهای متعدد، مدلهای کامپیوتری و ماکتهای بزرگ حاصل شدهاست. اسکیسها و
نمودارهای اولیه به مدلهای فیزیکی با مقیاسهای مختلف تبدیل و این مدلها در
نهایت به ساخت ماکتهای کامل میانجامد.
نکته بسیار جالب در روند طراحی گری در استفاده از رایانه در این رونده بر
خلاف سایرمعماران که معمولا از نرم افزارهای دوبعدی و سه بعدی مانند
CAD و ۳DsMAX برای کارهای خود استفاده میکنند
گری از نرمافزار کاتیا که یک نرمافزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده
کرد. این نرم افزار بیشتر برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده
بدنههای مختلف کاربرد دارد و هماهنگی بسیار عالی با سایر نرم افزارها
دارد. کاتیا سطوح را تحلیل و بر اساس محدودیت سازهای، کارکردی و اقتصادی
پروژه آن را تصحیح میکرد. دادههای عددی که به این ترتیب بدست میآمدند بار
دیگر بر روی یک مدل پیاده میشدند تا حجمها کنترل شوند و در صورت لزوم
تغییر کنند. این رفت وبرگشت بین مدلهای مطالعاتی و دادههای دیجیتال بنیاد
شکلی پروژه را به وجود میآورند. سپس از دادههای کامپیوتر برای تهیه
پلانهای ساخت موزه استفاده شد.
بنا به گفته یکی از دست اندرکاران اجرای پروژه همه چیز توسط کاتیا کنترل و هدایت میشود. کاتیا به ما اجازه خلاقیت میدهد.
میتوان گفت از دلایل استفاده از کاتیا دقت فوق العاده آن و سازگاری آن با دیگر نرمافزارها میباشد.
به عنوان مثال در پروژه تالار موسیقی والتدیسنی، برای طراحی سازه اجرایی مشکلات فراوانی وجودداشت.
با توجه به پیچیدگی اتصالات سازهای و عدم وجود زوایای قائمه در آن،
کارتهیه نقشههای اجرایی و جزییات اتصالات یکی از مهمترین و پیچیدهترین
قسمتهای پروژه بود.
بنا به گفته گری «کاملترین» استفاده از کاتیا را در طراحی و ساخت پانلهای نما کردند که باعث صرفه جویی زیادی در زمان پروژه شد.
در نهایت میتوان گفت گری با استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای موجود ثابت کرد غیرممکنها متعلق به گذشته هستند.
شکلها و مصالح
مصالحی که غالبا در کارهای او مشاهده میشود صفحات فلزی به خصوص تیتانیم،
پلاستیکهای رنگ شده، زنجیرها و کابلها و فولاد و به کارگیری پانلهای مشبک
است.
فرمهای تیز گوشه دار ،صفحات متداخل، سطوح مواج و منحنی را میتوان از عناصر
ثابت کار گری دانست همچنین بناهای تندیس وار، فرمهای منحنی، پلکانهای
خارجی....
گِهری دوست دارد از مواد معمولی برای ساخت طرحهایش استفاده کند، او حدود
60 لایه نازک مقوا را به هم وصل می کند و با ماده محکم و انعطافپذیری که
به وجود میآید، چیزهای مختلف میسازد.
مرکزگریز از نشانههای کارهای او میتوان بر شمرد.