بخشی از مطلب
زمینه های اصلی مدرنیته
دکارت اولین فیلسوفی است که نظریه شخصیت مدرن را طرح کرد مدرنیته به جامعه
مدرن گفته میشه.دوره ی تاریخی بین سال های ۱۶۳۰-۱۹۴۰ میلادی را در بر دارد و
واجد جنبش های متعدد فرهنگی و عقلانی است برخی ازنظریه پردازان مدرنیته را
یک جریان مثبت در زندگی معاصر میدانند و برخی دیگر بلای بشریت گویند فلسفه
دوران مدرن حاوی دو جریان اصلی راسیونالیسم و امپریسیم است از نظر
راسیونالیستی انسان مدرن معلق و بی ثبات که عدم تعیین در ذات او است
امپریسیت هایی مانند جان لاک نیز معتقد بودند هیچ چیز در فهم نیست مگر
اینکه در حس بوده باشد.
معماری مدرن
برای توضیح ساده تر معماری مدرن تقسیم بندی و پیدا کردن شباهت های بیشتر به
سه دوره اشاره کرد: معماری مدرن اولیه مربوط به سال های ۱۹۱۴-۱۸۸۰ میلادی
است و به دوران صنعتی و مباحث مربوط ان است.مهمترین این جریان ها مکتب
شیکاگو است که نقطه اوج ارتباط میان مهندسی و معماری است. معماری مدرن
متعالی در فاصله ی بین دو جنگ جهانی مورد بررسی قرار میگیرد. در این دوران
نمونه هایی از اثار معماری معماران پیشگام مدرن با گرایش های کارکردی و در
عین حال توجه به زیبایی شناسی ماشین موضوعات شهری تولید و ساخت و… دارد.
معماری مدرن متاخر که مربوط به دوره ی بعد از جنگ جهانی است و بیشتر مربوط
به نیمه ی دوم قرن بیستم است. معماران این دوره بیشتر به تجدید حیات اثار
معماران دوره معماری مدرن متعالی پرداخته و انها را با جریان های معماری
دوران پس از جنگ درهم امیخت.
معماری صنعتی
یکی از مهمترین موضوعات در فاصله ی جنگ های جهانی مسئله ی صنعت ،تولیدات
صنعتی و تکنولوژی و رابطه جدید ان با معماری مدرن بود بیشتر در مکتب شیکاگو
گستره استفاده از تکنولوژی اسکلت فلزی تجربه شده بود بنابر این معمارانی
مثل گریپیوس، کوربوزیه و میس وندروهه سعی در استفاده از تکنولوژی جدید به
جای تبعیت از فرم های کلاسیک داشتند بسیاری از این معماران تحت تاثیر معمار
المانی پیتر بهرنز و تجربه های جدید او در توسعه معماری صنعتی بودند
آلوار آلتو :
آلتو در سال ۱۸۹۸ میلادی در فنلاند بدنیا آمد و در سال ۱۹۷۶ میلادی از دنیا
رفت . او به مدت چند سال در سراسر اسکاندیناوی و اروپای مرکزی و فنلاند
سفر کرد .و حاصل این سفر ها تاثیر گرفتن از این سرزمینها در کار های اوست .
آلتو در سال ۱۹۲۲ میلادی اولین دفتر کارش را دایر کرد. با آینو همسرش در آن
مشغول به کار شد . آینو تا پایان عمرش مهمترین همکار او به ویژه در طراحی
مبلمان بود . تا زمان مرگ همسرش آینو بسیاری از کارهایش را به اتفاق او
انجام میداد . کارهای اولیه او به دوره چند عملکردی و نئوکلاسیک مربوط میشد
. ویژگی های عمومی کار های او ” کلاسیسیزم اسکاندیناوی ” نام دارد .
به سوی معماری پست مدرن:
در طول دهه ۱۹۶۰ میلادی سبک استفاده از فولاد و شیشه بطور گسترده در
ساختمان های اداری مورد استفاده قرار گرفت. اما سبک معماری دیگری نیز
متداول بود که با الهام از روش های خاص <کوربوزیه> و استفاده از
طبیعت پلاستیک بتن بود که بخصوص برای سازمان هایی که فعالیت های مختلفی را
در خود جای داده بودند مناسب بود.
ترمینال (تی دبلیو ای) در فرودگاه کندی در شهر نیویورک توسط ارو سارنین
(۱۹۶۰) طراحی شد که سبکی با استفاده ازروشهای مجسمه سازی و پرمعنی بود.
استفاده از منحنی هایی برای نشان دادن رفت و برگشت هواپیما و ساخت بالهایی
در طبقات در واقع تداعی پرواز بود
بروتالیسم:
واژه بروت از لحاظ لغوی به معنای خشن و بی رحم است.منتقدان واژه بی رحم
گرایی و جانورخویی را برای نشان دادن آثار (کوربوزیه) ومصالح مورد استفاده
او در ساخت وساز و کیفیت خاص بناهای او بکار بردند.
آلیسون و پیتر اسمیتسون ازجمله معمارانی در بریتانیا بودند که این رویکرد را در معماری توسعه دادند.
(جیمز استرلینگ) به همراه شریک خود (جیمز گوآن) نوع دیگری از اصول و نظم
بروتالیسم به نمایش گذاشتن زمختی مصالح و بویژه بتن بود اما رفته رفته
حالتی اغراق آمیز به خود گرفت.