پاورپوینت بررسی معماری در دوره ی پهلوی دوم (1320-1357)
فهرست مطالب
معماری در دوره پهلوی دوم (۱۳۲۰-۱۳۵۷)
کاخ مرمر
کاخ نیاوران
کوشک احمد شاهی
کاخ صاحبقرانیه
تالار جهان نما
کاخ سعد آباد
کاخ شهوند (سبز)
کاخ سفید
سر درباغ ملی تهران
ساختمان اداره پست
جو غالب معماری ایران در دوره ی پهلوی اول، آبشخور سه جریان معماری بود:
معماری اواخر قاجار، مدرنیسم و سبک نئوکلاسیک باستان گرا( سبک ملی). این
جریانات در دوره پهلوی دوم به بک جریان غالب و تأثیر گذار معماری مدرن
تبدیل می شود. معماری مدرن شکل گرفته در این دوره، عمدتاً از مجرای کارهای
معماران و اندیشه های جریان ساز اروپا از جمله : سبک بین المللی، مدرسه
باؤهاؤس، کارهای لو کوربوزیه، فرانک لویدرایت ، ریچارد نویترا، آلوارآلتو،
جیمز استرلینگ و ... حمایت می شد. و ماحصل آن صورت ایرانی معماری مدرن بود
که به عنوان معماری "شبه مدنیستی" نام گذاری گردید.
جریانی موازی با جو غالب معماری مدرن ایران که عمدتاً از طریق معماران
تحصیل کرده ی ایرانی چه در خارج از کشور و چه فارق التحصیلان دانشگاه تهران
حمایت می شد، بین دهه های 1340و 1350 خورشیدی شکل گرفت، که شدیداً تحت
تأثیر جو جریانات روشنفکری ایران دهه های مذکور بود. البته نباید این نکته
را فراموش کرد که جریان شکل گرفته در دهه های 1340 و1350 خورشیدی معماری
ایران، همان معماری مدرنی بودکه در بین " سبک بین المللی" و " بوم گرایی"
وطنی مثله شده بود. اکثر تألیفت وطنی این جریان را تحت تأثیر اندیشه ها و
مباحث مطرح شده ی اروپای بعد از مدرن، عمدتاً مباحث مطرح شده در "پست مدرن"
، می دانند. به نظر راقم این سطور، جو شکل گرفته در ایران دهه ی 50
خورشیدی را نمیتوان با مباحث مطرح شده بعد از مدرن که با واژه ی "پست مدرن"
نام گذاری می شود، یکی دانست.
و.....