خرابیهای آسفالتی
بخشی از مطلب
روسازیها اگر چه از نظر ظاهری سازههای سادهای به نظر میرسند لیکن سیستم
طرح آنها در مقایسه با سایر سازههای مهندسی عمران از دشواریهای بیشتری
برخوردار است. در طرح روسازیها مسئله خرابی ناگهانی مطرح نیست مگر آنکه
روسازی بطور صحیح اجرا نشده باشد. چنانچه سازگاری ضوابط و روابط طراحی
لایههای روسازی با سایر پارامترهای طرح روسازی برقرار باشد و ضوابط و
معیارهای پذیرفته شده برای سنجش طرح اجرا شده روسازی صحیح باشند یک روسازی
باید بتواند که در دروه بهره برداری بدون آنکه دچار خرابی زودرس شود اهداف
اولیه احداث روسازی را تامین نماید. بنابراین علت یا علل بروز انواع
خرابیهای زودرس روسازیها میتواند در اثر تغییرات در هر یک، هر دو و یا
تمامی عوامل ذیل باشد:
الف : تعداد و نوع وسایل نقلیه عبوری
ب : نوع و جنس مصالح بستر و روسازی
ج : شرایط جوی
د : شرایط زهکشی
ه : کیفیت اجرا
و : ضوابط و معیارهای طرح و اجرا
ز : نگهداری
در جدول (1) انواع خرابیهای روسازی آسفالتی بر حسب عوامل ممکن خرابی طبقه
بندی و ارائه شده است. شناخت انواع خرابیهای روسازی به همراه ویژگیها (شدت
خرابی و سطح تراکم خرابی)، علت و یا علل بروز آنها این امکان را فراهم
میسازد که مهندسین طراح و کارشناسان روسازی بتوانند اولاً بطور مستقیم
وضعیت سازهای روسازی را سنجش و کیفیت بهره برداری از آن را ارزیابی نموده و
ثانیاً موثرترین استراتژی ترمیم و نگهداری روسازی را انتخاب نمایند. به
همین منظور در این بخش از گزارش انواع خرابیهای متداول روسازیهای آسفالتی و
شنی به همراه ویژگیها (شدت و سطح تراکم خرابی) و علت یا علل بوجود آمدن
آنها شرح داده میشود.
جدول (1) : انواع متداول خرابی در روسازیهای آسفالتی
نوع خرابی سازهای عملکردی ناشی از بارگذاری سایر
ترکهای پوست سوسماری
یا ترکهای ناشی از خستگی * *
قیرزدگی * *
ترکهای موزاییکی یا بلوکی * *
موج زدگی
نوع خرابی
سازهای *
عملکردی
ناشی از بارگذاری *
سایر
فرورفتگی یا نشست موضعی * *
ترکهای منعکس شده از درز
دالههای بتن سیمانی * *
پایین افتادگی شانه
(نسبت به سواره رو) * *
جدایی شانه از سواره رو * *
ترک خوردگی طولی و عرضی * *
وصله و کنده کاری * * *
صیقلی شدن دانه ها * *
چاله * * **
بیرون زدن آب (پمپاژ) * * *
هوازدگی و شن زدگی * *
شیار شدن مسیر چرخ ها * * *
ترک خوردگی لغزشی * *
تورم * * *
* ساییدگی در اثر عبور چرخ
(1) کیفیت سواری دهی
در هنگام بررسی خرابی، باید کیفیت سواری دهی روسازی نیز مورد ارزیابی قرار
گیرد تا بتوان سطح شدت برخی از خرابیها نظیر موج زدگی و دست انداز در
گذرگاه راه آهن را نیز تعیین نمود. به منظور تعیین درجه و کیفیت سواری دهی
روسازی میتوان از رهنمودهای کلی ذیل استفاده نمود.
1- شدت کم [L] : لرزش وسیله نقلیه (مثلا در اثر موج یا دست انداز) قابل
توجه است ولی کاهش سرعت به منظور تامین راحتی یا ایمنی ضرورتی ندارد. برخی
برآمدگیها یا نشستهای موضعی و یا فقط یک دست انداز تنها ممکن است باعث
شوند وسیله نقلیه قدری پرش داشته باشد لیکن این مسئله ایجاد ناراحتی نکند
در این صورت شدت تاثیر این عوارض بر سواری دهی کم محسوب میشود.
2- شدت متوسط (M) : لرزش وسیله نقلیه قابل توجه بوده و کاستن از سرعت
بمقدار کم برای افزایش ایمنی و راحتی ضرورت دارد. برآمدگیها یا نشستهای
موضعی و دست اندازها ممکن است باعث شوند وسیله نقلیه بنحو قابل توجهی پرش
داشته باشد و باعث ایجاد ناراحتی سرنشینان وسیله نقلیه شود، در این صورت
شدت تاثیر عوارض بر کیفیت سواری دهی متوسط در نظر گرفته میشود.
3- شدت زیاد (H) : لرزش وسیله نقلیه به قدری زیاد است که باید به دلایل
ایمنی و راحتی ، سرعت وسیله نقلیه به میزان قابل ملاحظهای کاهش پیدا کند.
برآمدگیها یا نشستهای موضعی و یا دست اندازها ممکن است باعث شوند وسیله
نقلیه بیش از حد پرش داشته و کنترل آن دشوار شود، بنحوی که ناراحتی و
ناامنی برای سرنشینان وسیله ایجاد شده و آسیب دیدگی وسیله نقلیه محتمل
باشد.
کیفیت سواری را با سوار شدن در یک اتومبیل (سواری متعارف در کشور) که با
سرعت حد (سرعت مجاز تابلوی معبر) درطول قطعه روسازی حرکت میکند تعیین
مینمایند. سرعت حرکت برای ارزیابی و درجه بندی قطعات روسازی که در
تقاطعها و یا در نزدیکی تابلوهای ایست قرار دارند، سرعت متعارفی است که
عموم رانندگان برای ترمز گیری و توقف وسیله نقلیه در تقاطع معمول
میدانند.
(2)تعریف خرابی
در این بخش انواع خرابیهای متداول رویههای آسفالتی به همراه علل وقوع
آنها و روشهای ترمیم و اصلاح این گونه خرابیها تشریح میشوند. روشهای
ترمیم و اصلاح خرابیهایی که در این بخش ارائه میشوند. برای انواع
رویههای آسفالتی اعم از آسفالت سرد (شامل آسفالت سطحی و درجا) و گرم (شامل
رویههای تمام آسفالتی) کاربرد دارند.
در حال حاضر روش متداول در ایران برای اجرای رویههای آسفالتی آن است که
قشر رویه آسفالتی بر روی لایهای از مصالح سنگ شکسته موسوم به اساس، که
ممکن است از معادن کوهی، رودخانهای و یا مخلوطی از آنها تهیه و دانه و....