"خانه
در ارتباط با همسایگانش و زمینه اطراف به وجود آمده است.این اثر یک شی
نیست." این سخنان در میان دست نوشته های بدخط در کنار پلان های ویلا دال
آوا پیدا شد و در کتاب رم کولهاس و بوروس ما چاپ شد.
چنین حساسیت ظاهری، طعنه آمیز است؛ هنگامی که بدانیم ساخت خانه بدلیل
اعتراض همسایگان، بسیار به طول انجامید.مقصود همسایگان؛ دو ویلای
لوکوربوزیه در نزدیکی این بنا و برج ایفل در افق شرقی بناست. ویلا دال آوا
در حومه شهر سنت کلاد پاریس در شیبی تند واقع شده است.
رم کولهاس معمار هلندی متولد سال ۱۹۴۴ رتردام هلند است. بین سالهای ۱۹۵۲ تا
۱۹۵۶ در اندونزی مقیم بود و سپس به عنوان خبرنگار و فیلم نامه نویس در
آمستردام ساکن شد. پس از آن به لندن رفت و به تحصیل معماری در مدرسه AA
پرداخت. در سال ۱۹۷۲ با کسب بورس تحصیلی عازم ایالات متحده شد و در آنجا
اقامت گزید. در آمریکا شیفته نیویورک شد و با چاپ کتاب نیویورک هذیانی در
سال ۱۹۹۸ به زودی مشهور گشت. حدود بیست سال بعد کولهاس با کتاب کوچک،
متوسط، بزرگ، خیلی بزرگ (S.M.L.XL) نشان داد که ایدهٔ اصلی مدرنیسم با
معماری و شهرسازی مدرن در تضاد است و برای حل مسائل امروز باید با توجه به
واقعیت که وی آن را "رئالیسم نو" می نامد، روح اصلی مدرنیته را احیاء کرد.
کولهاس از معمارانی ست که در زمان پی ریزی تفکرات مکتب فولدینگ شروع به کار
و فعالیت حرفهای خود کرد. شفافیت بصری، استفاده از سطوح شیشهای بزرگ و
به کارگیری فرمهای خالص از ویژگیهای کارهای اولیه او (نظیر خانهٔ دو
دوست) است که بیشتر تحت تاثیر آثار میس وندرروهه قرار دارد.
در مورد ویلا دال آوا می بینیم که ؛همجوار با دو خانه ویلایی منفصل می باشد
که به صورت سری در یک طرف این خانه قرار دارد. بنابراین دلیل S شکل بودن
پلان آشکار می شود؛ یک بال، بیرون آمده تا با خانه همجوار در سمت جنوب هم
راستا شود و دیگری عقب نشسته تا همسایه ی دیگر را مورد توجه قرار دهد و نیز
یک بلوک پیوند دهنده ی این دو نیز در میانشان قرار دارد. به غیر فضاهای
داخلی بنا، چیز دیگری که جلب توجه می کند، استخر شنا در طبقه بالای بلوک
ارتباطی دو بال ساختمان است، که تنها از سقف قابل دسترسی است و با وجود
فشار زیادی که این استخر به بنا وارد می کرد ولی کولهاس همیشه علاقه مند به
شکستن هر قاعده ای بود، پس این کار را انجام داد. استخری که بر روی ردیفی
از ستون های کاملا چاق قرار گرفته که با دیوارهای جداکننده نشیمن از رمپی
طولانی پنهان شده اند. همچنین در جزئیات داخلی بنا شاهد مصالح ارزان و خامی
هستیم که به عمد انتخاب شده اند و کارهای ریز دیگری که در بنا انجام شده
است، شاید هم اکنون برای شرکت رم کولهاس و دوستانش،قابل انتظار باشد ولی
طرح این خانه در سال 1991 طرحی جدید، آشفته کننده و در عین حال مهیج بود.
فهرست مطالب
محیط شناسی ویلا دال آوا
سبک شناسی معمار
بیوگرافی معمار
توضیحی مختصر بر ویلا ساوا
معرفی اثر
فرم شناسی اثر
عملکرد شناسی و سلسله مراتب
ساختار شناسی
زیبا شناسی.
موقعیت جغرافیایی
بخشی از مطلب
وضعیت جغرافیایی فرانسه یکی از متنوعترین وضعیتها در اروپا است: دشتها،
کوهستانهای قدیمی، سلسله جبال کوههای مرتفع، جلگه هها، ساحلهای اقیانوسی و
مدیترانهای در این کشور وجود دارند.دشتها دو سوم مساحت کل فرانسه را تشکیل
میدهند. رشته کوههای اصلی: آلپ (که قله آن مون بلان بلندترین قله اروپای
غربی است و ۴۸۰۷ متر ارتفاع دارد)، پیرنه، ژورا،آردن،رشته کوه مرکزی وله
وژ.ساحلهای مرزی فرانسه را به چهار دریا متصل میکنند: دریای شمال، دریای
مانش، اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه. فرانسه دارای ۵۵۰۰ کیلومتر ساحل مرزی
است.
محیط زیست: مناطق کشاورزی و جنگل ۴۸ میلیون هکتار یعنی ۸۲ درصد فرانسه
اروپایی را میپوشاند. پوشش جنگلی به تنهایی ۲۷ درصد کشور را در بر میگیرد
و بعد از سوئد و فنلاند سومین پوشش را در اتحادیه اروپا تشکیل میدهد. در
حالی که ۱۳۶ نوع درخت در فرانسه شناخته شدهاست که در یک کشور اروپایی امری
استثنایی محسوب میشود.
معماری دیکانستراکشن:
ساختار زدایی ، شالوده شکنی ،واسازی ،بنیان افکنی ،ساختار شکنی و بن فکنی.
دریدا با ساختارگراها مخالفت کرد وی معتقد است وقتی ما دنبال ساختارها
هستیم، از متغیرها غافل می شویم، فرهنگ و شیوه قومی هر لحظه تغییر می کنند،
پس روش ساختارگراها نمی تواند درست باشد.از نظر ژاک دریدا :فلسفه غرب دچار
نوعی ورشکستگی است و در حال حاظرپویایی خودش را از دست داده است.در این
مکتب خواننده معنی طرح را بیان می کند و نظر او اهمیت دارد ، نه
نویسنده.تناقض و تفاوت رکن اصلی این سبک است. از این لحاظ شباهت بسیاری با
کوبیسم دارد که سنت ها را شکسته و وارد فلسفه نوعی در مکتب نظری هنر
شد.و....