پاورپوینت بررسی معماری ساختمان سازمان میراث فرهنگی گردشگری
بخشی از مطلب
– ساختمان میراث فرهنگی با مساحت زیربنای حدود ۱۰٫۰۰۰ مترمربع در زمینی به
مساحت ۳۰٫۰۰۰ مترمربع بنا شده است. این ساختمان به همراه ساختمان
آمفیتئاتر و چاپخانه حدود نیمی از سطح زمین را اشغال کرده است.
– بستر طرحِ پروژه از دو جانبِ شمال و شرق با خیابانهای آزادی و زنجان، از
طرف غرب با خیابان میمنت و از سمت جنوب با پارک زنجان همجوار است.
– ساختمان در گوشة شمال شرقیِ بستر طرح استقرار یافته است. باقی زمین به پارکینگ مجموعه اختصاص داده شده است.
– این مجموعه، ورودیهای پیاده و سوارة متعددی دارد: ورودی پیادة شمال غربی
به شکل حیاطی فرونشسته نسبت به پیادهروی خیابان آزادی؛ ورودی پیادة شمال
شرقی به شکل سردری که تابلوی سازمان میراث فرهنگی بر بالای آن نصب شده؛
ورودی سوارة مراجعین و کارکنانِ منتهی به پارکینگ در شمال غربی؛ و ورودی
خدماتی سواری و ماشینهای سنگین در جنوب شرقیِ مجموعه.
– ساختمانِ مجموعه عبارت است از بناهایی با احجام آجریِ حداکثر سه طبقه که
نسبت به یکدیگر پس و پیش نشستهاند. سقفهای گنبدی و نورگیرهای شیشهای
متعددی بر بالای این احجام آجری از منظر بیرونی دیده میشوند.
– سازة بنا فلزی، و سیستم حرارتی و برودتیِ آن از نوع هواساز است.
– ساختمان مجموعه به سه بخشِ عمده تقسیم میشود :
۱٫ بخش اول که پیکرة اصلیِ مجموعه را تشکیل میدهد و واجدِ گالریهای
نمایشگاهی، کارگاههای هنری، بخشهای اداری و خدماتی و کتابخانه است. این
بخش علاوه بر فضاهای بستة اصلی شامل مسیرهای ارتباطی، گرهها، حیاطها و
فضاهای نیم باز به شکل رواقهایی نیز هست.
۲٫ بخش دوم یا ساختمان آمفیتئاتر که به صورت یک ساختمانِ تمامْ بسته در شمال غربی قرار گرفته است.
۳٫ بخش سوم یا ساختمان چاپخانه که به شکل یک ساختمانِ کم عرض و کشیده تمامیِ حدّ جنوبی مجموعه را بسته است.
– همانطور که پیش از این اشاره شد فضاهای بسته مجموعه به شکلِ ترکیبی از
احجام کوتاه و بلند آجری است که نسبت به هم پس و پیش نشستهاند. همین امر
موجب میشود که ساختمان تکه تکه به نظر برسد و چهرهای بافت گونه بیابد.
– ردیف نورگیرهای همْ امتداد بر روی بخشِ میانی (راستة بازارچه)، و انقطاع
حرکت آنها توسط سقفهای کوچک و بزرگ مدّور به این حسِ بافت گونة فضا
میافزاید. در عین حال، وجود نظم و ضرباهنگ مشخص در نورگیرها و سقفها
همچون شیرازهای تکههای مختلف ساختمانها را به هم میدوزد و موجب انسجام
آنها میشود.
– عامل دیگری که موجب وحدت در سیمای بیرونی مجموعه میشود استفاده از آجر
در تمامی سطوح نماها است. این موضوع همچنین موجب تکْ مصالحی و تکْ رنگ شدن
کلّ مجموعه میشود، که علاوه بر منسجم کردنِ آن، خاطرة بناهای سنتی را نیز
در مخاطب بیدار میکند.و.....