پاورپوینت بررسی ارتباط معماری و موسیقی
فهرست مطالب
معماری و موسیقی
شعر در معماری
موسیقی
معماری
آفرینش مفهوم در معماری
پیوندها و جداییهای دو جهان معماری و موسیقی
ریتم چیست؟
مطالعه تطبیقی پیوند مفهومی میان فضای موسیقی و معماری در دوران پیش از مدرن و پس از آن در جهان غرب
تعریف "فضای معماری"
سیر تحول مفهوم "فضای معماری" از پیش از مدرن تا پس از مدرن
ویژگی فضای معماری در دوره ی باروک
ویژگی فضای معماری در دوران روکوکو
ویژگی فضای معماری در دوران رمانتیک
ویژگی فضای معماری در دوران مدرن
ویژگی فضای معماری در دوران پست مدرن
تعریف فضای موسیقی
معماری و موسیقی. این دو هنرهایی هستند که در صورت «انتزاعی» و در مفهوم
«مجرد» شناخته می شوند و برخورد روزمره با آنها نیز «مجزا» و «مجرد» می
باشد. «انتزاعی» بودن خصیصه ای مشترک در بین هنرهاست؛ کلید و مثال روشن
گفتگوی ما نیز در این مجموعه اشتراک و اسباب انتزاعی بودن این دو هنر است
که قطعاً راه را برای بررسی سایر هنرها می گشاید. موسیقی، هنری شنیداری می
باشد و در مرحله آغازین «ارتباط با مخاطب»می تواند با ایجاد حالات صوتی، حس
او را در لحظه بسازد و یا «ضمیر ناخودآگاه» را به تداعی معانی
وادارد.حالات موسیقی پیرو قواعد مشخصی منبعث از ریاضیات و فیزیک که از نظم
طبیعت پدید می آید، قواعد ریاضی شناخته شده ای همچون"اعداد طلایی"و «فرمول
معروف فیبوناچی » و اصول کشف شده تناسبات هندسی در تحلیل هندسی طبیعت
جانداران در موسیقی به وفور یافت می شود. از خصایص آدمیان به قالب در آوردن
و قالبی کردن عناصر موجود برای ثبت و ضبط و استفاده مجدد از آنهاست و همین
امر باعث شده در موسیقی اصول شناخته شده با اصول «موضوعه» زمینه ثبت , ضبط
و اجرای مجدد موسیقی ایجاد شود. عدم دیدن «نفحات» , لمس و تفکر بر روی
آنها از عوامل مهم انتزاعی بودن این هنر است. اینک با بررسی و با شناخت
عناصر مادی و طبیعت معماری, توجه به حالات درونی و تفکر مخاطب می توان
گفت:معماری نیز «انتزاعی» است؛ چه عناصر طبیعی در معماری آنگونه که باید
باشند نیستند و تغییر شکل یافته اند.
ثبت و نگهداری معماری برای بوجود آوردن آن نیز در بستر «هندسه» و به نوعی
«هندسه در بعد دادن به عناصر ریاضی» صورت می گیرد. عدم درک معماری و ایجاد
حالت روحی و تفکر برانگیز برای مخاطبان و استفاده کنندگان از آن ، به نوعی «
مجرد رمزگونه » منتهی می شود که در نهایت «هندسه» خاصی را در ذهن شکل می
دهد. احاطه آدمی بر معماری با شناخت (هندسه) و قواعد آن و «تعریف اشکال و
کنار هم گذاشتن آنها» در روی کاغذ با نام «نقشه و طرح معماری» به نوعی
تعریف شده است و کنکاش آدمی در طبیعت نیز مصالح مورد نیاز را در ایجاد یک
اثر معماری خوب به او می دهد. دوست هنرمندی گفته است:معماری موسیقی مکان
است؛ موسیقی, معماری زمان است. حالات موسیقی پیرو قواعد مشخصی منبعث از
ریاضیات و فیزیک است معماری هندسه مکان است و موسیقی ریاضی زمان و می تواند
بدینگونه نیز باشد که: معماری ریاضی مکان است و موسیقی هندسه زمان! موسیقی
ایستا نیست ولی معماری ایستا است. در مورد نقاشی, ایستایی در بطن کار
معرفی می شود. برخورد دو علم مشترک البنیه (هندسه و ریاضی) که هر دو هنرهای
ذهنی منبعث و مشتق از طبیعت هستند در موسیقی و معماری به نحوی سازگاری
ایجاد نموده است که «حس مشترک بودن معماری و موسیقی» را تقویت می کند و راه
را برای ارزیابی این دو هنر مهیا می سازد. و....