فهرست مطالب
اهمیت معنا در معماری
7 قانون معنا گرایی
ظرفیت معنا گرایی فرمها، نقوش و هندسه ها
معنا در معماری مدرن و هزاره سوم
معنا در معماری سنتی
معانی پیچیده در معماری و مفهوم گرایی
روش تدریس
بخشی از متن
همه چیز در معماری از معنا شروع می شود. در حقیقت آدم وقتی انسان و لایق
سجده فرشتگان و تمامی موجودات گردید که معانی ویژه ای تحت عنوان اسماء را
از خدا آموخت و بار گران امانت الهی که هیچ موجودی توان تحمل آن را نداشت،
بر دوش وی قرار داده شد. انسان موجودی کنجکاو است و دایم در پی یافتن معانی
و مفاهیم در قالب اکتشاف و اگر چنانچه نتواند مفهومی را کشف کند، حس عطش
خود به درک و تولید معنا را با اختراع وسیله و ابزاری جدید فرو خواهد نشاند
و اگر این نیز محقق نشود، نقاشی خواهد کشید، شعر خواهد گفت یا آواز خواهد
خواند و بدین ترتیب هیچ کس نمی تواند حس کنجکاوی خلاق به درک و تولید معانی
جدید را در انسان بخشکاند. و به خاطر این کشش ذاتی بالا در انسان است که
مخترعین در حقیقت در مقام بالاتری نسبت به سایر انسانها دارند. به همین
خاطر است که ما جدول کلمات حل می کنیم و وقتی جواب سوال خود را می یابیم،
بی اختیار از حمام بیرون پریده و فریاد بر می آوریم: "یافتم... یافتم." این
کتاب چهارمین کتاب بنده است که حاصل چندین سال تلاش در یافتن حقیقت والای
معماری جدای از بحث قشری گری و تعصبات کور مذهبی و جدای از بحث تقلید
کورکورانه از معماری غرب و نگاه ویژه سکولار ایشان به جهان نوشته شده است.
این کتاب در حقیقت به تعبیر رئیس دانشکده معماری دانشگاه یادگار امام (ره)
دل نوشته های یک معمار است که البته به زبان عقلانی بیان می شود و نمی توان
برای آن مرجع و رفرنسی جز عقل و دل و میزان درونی حقیقت یاب خواننده بیان
نمود. امید است این مطالب مورد استفاده مهندسین معمار در ایجاد معماری
ایرانی اسلامی در افق تمدن ایرانی 1400 قرار گیرد چرا که این معماری چه در
بازه قبل از اسلام و چه در بازه پس از آن سرشار از معانی ویژه و عمیق بوده
است و این معانی در صورتیکه به آن توجه شود به راحتی می تواند کشف شده و با
توجه به تکنولوژی روز احیاء شده و بعنوان روح معماری مورد استفاده قرار
گیرد.
و...