پاورپوینت بررسی موزه لوور ابوظبی اثر آتلیه ژان نوول
بخشی از مطلب
ژان نوول در سال 1945 در دهکده ای در جنوب فرانسه متولد شد. در سال 1975
دفتر کار خود را افتتاح کرد و در چندیدن مسابقه معماری شرکت نمود. ژان نوول
به خاطر کارهای ضد مادی و سیال شهره عام و خاص است. مقیاس بزرگ کارهای وی
عنوان کننده یک عنصر سازنده معماری است“در هر اقلیم و آب و هوایی، تغییر و
استثناء با اقبال روبرو میشود، مانند گرمتر شدن هنگامیکه سرد است، یا کمی
سرمای بیشتر در مناطق استوایی. مردم آنچنان در برابر تغییر و تلاطمهای
دمایی مقاومت نمیکنند. آثار هنری نیز وضعیت مشابهی دارند. اینگونه تجربیات
و ملاحظات پایهای بر طراحی موزه لوور ابوظبی اثر گذاشتهاند. هدف از ساخت
این موزه، ایجاد مکانی برای خوشآمدگویی صمیمانه به همه جهانیان با ترکیب
نور و سایه و زرق و برق و متانت است. این مجموعه میخواهد در عین حال که
بازگو کننده یک کشور و تاریخ و جغرافیای آن است، تبدیل به یک بدل بیروح که
با تکراری بودن تنها سبب خستگی و دلزدگی میشود، نباشد. همچنین این موزه
درنظر دارد با رویاروییهای فرهنگی کمنظیر آثار، جذابیتهای پر اهمیتی را
خلق کند.
یافتن و دیدن مجمعالجزایر مصنوعی در دریا بخودیخود امری غیرمعمول است،
حال آنکه دیدن سایهبانی بر فراز آن که بارانی از نور و روشنایی را به آن
میتاباند، بسیار شگفتانگیز است.
امکان دسترسی به موزه بوسیله قایق و یا یافتن پلی برای دسترسی عابران پیاده
از ساحل هر دو به یک اندازه فوقالعاده است، همانطور که پس از آن مورد
استقبال واقع شدن مانند یک مهمان مخصوص برای بازدید از مجموعههای نفیس،
وقت گذراندن در کتابفروشیهای اغواکننده و یا چشیدن چای و قهوه و غذاهای
محلی شگفت انگیز است.
موزه لوور ابوظبی، مکانی هم ساده است و هم پیچیده. در این مکان مجموعهای
از موزهها که سعی در به رخ کشیدن تمایزات و اصالت خود دارند، در تقابل با
یکدیگر گرد هم آمدهاند.
طرح معماری پروژه با تکیه بر یکی از عناصرِ سمبلیک اصلی معماری عربی، یعنی
گنبد، شکل گرفته است. با این وجود گنبدِ موزه لوور ابوظبی آشکارا از سنتها
گذشته است و کاملاً عنصری مدرن تلقی میشود.
گنبد دو لایه با قطر ۱۸۰ متر، که به شکل کاملا دوار در سطح افقی پهن گشته
است و از متریالی بافتهشده دارای حفرههای غیرمنظم تشکیل شده است، سایهای
منقطع ناشی از هم پاشیدگی نور خورشید ایجاد میکند. این گنبد در نور روز
ابوظبی میدرخشد و در چشمانداز شب همچون پناهگاهی صحرایی زیرِ گنبد
ستارگان است.
لوور ابوظبی به عنوان باغی در میانه ساحل و استراحتگاهی خنک و سرپناهی در
برابر نور روز و شب، مقصد غائی یک سیر و سیاحت شهری خواهد بود و جلوه زیبای
آن با عملکردش بعنوان مأمنی برای باارزشترین آثار هنری در تطابق کامل
است.”
طراحی
معمار برنده جایزه پریتزکر، ژان نوول، به منظور یافتن منبع الهامبخشی برای
ایده طراحی موزه لوور ابوظبی، در فرهنگ معماری سنتی عربی جستجو و کاوش
کرد. با رویکرد مبتنی بر زمینه، ژان نوول موزه لوور ابوظبی را بعنوان یک
“شهر موزه” واقع در دریا طراحی کرد. مجموعه ساختمانهای سفید نامتقارن و
درهم آن، الهام گرفته از مدینه و مناطق مسکونی همسطح و مجاور دریای اعراب
میباشد. در مجموع ۵۵ عدد ساختمان، شامل ۲۳ گالری، این شهر موزه را تشکیل
میدهند. نمای این ساختمانها از ۳۹۰۰ پانل از جنس الیاف بتن با کارایی
بسیار بالا (UHPC) ساخته شده است.
یک گنبد وسیع به قطر ۱۸۰ متر، بخش اعظم موزه را پوشش میدهد و از دریا،
مناطق اطراف و شهر ابوظبی قابل مشاهده است. این گنبد توسط شرکت اتریشی
واگنر بیرو (Waangner Biro) ساخته شده است که در صنعت سازههای فولادی تخصص
دارد. این گنبد از هشت لایه مختلف تشکیل شده است: چهار لایه بیرونی پوشیده
شده بوسیله فولاد ضد زنگ و چهار لایه درونی با پوشش آلومینیومی که بوسیله
یک سازه فولادی به ارتفاع ۵ متر از یکدیگر جدا میشوند. این سازه فولادی از
ده هزار قطعه پیشساخته تشکیل شده است که در کنار هم ۸۵ عنصر سازهای عظیم
هر یک به وزن ۵۰ تن را شکل میدهند.
الگوی پیچیده این گنبد حاصل یک طراحی هندسی بسیار دقیق و حسابشده است، و
این امر نیازمند همکاری نزدیک میان تیم طراحی در آتلیه ژان نوول و مهندسین
ساختمان در دفتر مهندسی بوروهاپولد (BuroHappold) بود. این الگو در ابعاد و
زوایای مختلف در آن هشت لایه روی هم قرار گرفته گنبد تکرار میشود. هر
پرتو نور میبایست پیش از پدیدار شدن و ناپدید شدن در این هشت لایه رخنه
کند. با پیش رفتن خورشید در مسیر خود در طول روز، نتیجه یک اثر متحرک و
سینمایی است و در شب، این الگو ۷۸۵۰ ستاره را از داخل و خارج نمایان
میکند. این اثر که بارها مدل شده است و در طول سالیان متمادی شکل گرفته
است و یکی از ویژگیهای معرف مفهوم طرح است، و آن را “باران نور”
نامیدهاند.
این گنبد تنها به چهار ستون اصلی تکیه دارد که از یکدیگر ۱۱۰ متر فاصله
دارند. این ستونها به گونهای در ساختمانهای موزه پنهان شدهاند تا حس
معلق بودن گنبد را القا کنند. ارتفاع برآمدگی گنبد از سطح زمین تا سطح
داخلی آن، ۲۹ متر است و بلندترین نقطه گنبد ۴۰ متر از سطح دریا و ۳۶ متر از
سطح زمین ارتفاع دارد.
طراحی این موزه حاصل همافزایی و تلفیق طراحی سنتی و تکنیکهای مدرن
ساختمانی است. این محیط آرام و ساکن بازدیدکنندگان را ترغیب میکند تا از
جابجایی مستمر خورشید نسبت به گنبد و میان دریا و ساختمانها و خشکی لذت
برند. در عین حال ساختار پیچیده مهندسی موزه لوور ابوظبی آن را به یکی از
نوآورانهترین و چالش برانگیزترین پروژههای ساخت موزه در سالهای اخیر مبدل
کرده است.
فاز طراحی مفهومی پروژه موزه لوور ابوظبی بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ میلادی
صورت پذیرفته است. مراحل پیشرفت این طرح در سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ ادامه یافت
و ساخت موزه از سال۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ صورت گرفت. قبل از تکمیل موزه، طرح لوور
ابوظبی سه جایزه بینالمللی را دریافت کرده بود: برنده جایزه “پروژه آینده”
در مراسم جوایز طراحی اصیل (Identity Design Award) در سال ۲۰۱۵، برنده
جایزه طراحی با فولاد اروپا (European Steel Design) در سال ۲۰۱۷ بوسیله
واگنر بیرو (Waagner Biro) کارشناس گنبد موزه لوور ابوظبی، و برنده جایزه
“برترین پروژه امارات متحده عربی” در سال مراسم جوایز طراحی اصیل ۲۰۱۷٫