فهرست مطالب
دوربرگردان
تاریخچه پیدایش دوربرگردان ها
سوال : چرا در ایران دوربرگردان متداول شده است ?
تعریف دوربرگردان
نظریه همجواری
تحلیل عملکرد ترافیک دوربرگردان
انواع دوربرگردان ها
نحوه طراحی و ابعاد و انواع دوربرگردان ها
برآورد افزایش مصرف سوخت دوربرگردان
جدول 1– میزان مصرف سوخت اتومبیلهای مختلف در حالت حرکت در مسیر دوربرگردان
جدول 2– میزان مصرف سوخت اتومبیلهای مختلف در حالت توقف در تقاطع
جدول 3- میزان میانگین انتشار CO2 در دوربرگردان و تقاطع پل گیشا
برآورد آلایندگی زیست محیطی دوربرگردان
نقاط ضعف دوربرگردان ها
ضوابط طراحی با دوربرگردان مطابق دستور العمل آشتو
نتیجه گیری
منابع
نتیجه گیری در مورد بحث دوربرگردان ها :
ازمقایسه کاربرد دوربرگردان در کشورهای مختلف و با نگرش به نقاط قوت و
ضعف دوربرگردان های موجـود مـشخص مـیشود که جایگاه دوربرگردان اصولا برای
هدایت حرکت های گردشی در حجم های ترافیک کم است و نمی توانـد بـه عنـوان
جایگزین مناسبی برای تقاطع های چراغدار اشباع شده باشد. دوربرگردان باعث
افزایش میانگین طول سـفرها تـا حـدود5% و افزایش مصرف سوخت تا حدود 4%
درشهر می شود و هزینه قابل توجهی به استفاده کنندگان سیستم حمل و نقل شهری
تحمیل می کند. همچنین دوربرگردان دارای عوارض گسترده ای در ترافیک محلی و
منطقه ای و محـیط زیـست است.
گرچه کاربرد دوربرگردان به عنوان یک وسیله اضطراری برای خروج از بحران
ترافیک در شرایط خاص قابل بررسی اسـت. ولی کاربرد آن درکوتاه مدت و بلند
مدت به عنوان یک وسیله مدیریت ترافیک به هیچ وجه قابل توصیه نیـست وعـوارض
آن به مراتب بیشتر از منافع آن است.