پاورپوینت بررسی معماری ژاپن
بخشی از مطلب
قدیمیترین آثار معماری ژاپن، که به دوران پیش از تاریخ بازمیگردد،
خانههای سادهٔ گودال شکل و انبارهایی بود، منطبق با شیوهٔ زندگی مردمی
شکارچی. بعدتر، تحت تأثیر معماری در سلسله هان چین که از طریق کره به ژاپن
رسیده بود، انبارهای غلات و اتاقهای مخصوص تشریفات دفن مردگان طراحی
پیچیدهتری یافتند.
بی شک مهمترین و بغرنج ترین مسئله معماری امروز جهان تلفیق سنت و مدرنیسم
بوده است، ساخت بناهایی با حفظ روحیه وفرهنگ اصیل با استفاده از فناوری
جدید. نمونه های موفق حفظ فرهنگ بومی و سنتی و انطباق آن با تحولات فناوری و
دگرگونی های مظاهر اجتماعی و تاریخی در پیش روی ماست و شاید ژاپن به عنوان
یک کشور آسیایی کهن یکی از بهترین نمونه ها باشد. فرهنگ ژاپنی که بر پایه
فلسفه بودیسم، ذن و شینتو قرار دارد، توانسته بدون آنکه دچار گسست شود،
روند تکاملی را از گذشته تا به حال طی کند. هنر ژاپنی براساس وحدت گرایی
ذن، خلاء دانو و طبیعت گرایی شینتو شکل گرفته است. معماری ژاپن نیز با آنکه
در طی تاریخ در معرض نفوذ تمدنهای بزرگ (چین، کره و اروپا) قرار داشته،به
دلیل پایبندی ژاپنی ها به سنتهای قدیمی، تاثیر پذیری آگاهانه از آنها داشته
هیچگاه مقهور قدرت وعظمت آنها نشده است. معماری معاصر ژاپنی نیز اگر چه
«کالبدی نو» و امروزین دارد اما «ماهیت» و «مفهوم» برگرفته از تعالیم مذهبی
را نسل به نسل پاسداری نموده است. و حتی پس از جنگ جهانی دوم و ویرانی های
حاصل از آن به خوبی توانسته به بازبینی و تعیین خط مشی فرهنگی، اقتصادی و
اجتماعی بپردازد و در ویراش اصول فرهنگیش نسبت به مدرنیته از کشورهای دیگر
موفق تر باشد.
۲- گاه شماری:
شمارشی کلی از دوره های تحولات تاریخی که در متن ذکر شده در زیر آورده شده است:
دوره ما قبل تاریخ:
فرهنگ نوسنگی جومون: ۲۰۰۰ ق-م تا ۳۰۰ ق-م
فرهنگ مفرغ یایویی: ۳۰۰ ق-م تا ۳۰۰ م
دوره ی گورتل های بزرگ: ۳۰۰م تا ۶۰۰م
دوره آسوکا:معرفی آیین بودا. تشکیل دولت یاماتو
دوره ی نارا:نارای آغازین یا هاکوهو: ۶۷۲-۷۱۰٫
نارای پسین یا تم پیو:۷۱۰-۷۸۰
دوره ی هیان:
هیان آغازین یا جوگان ۷۸۱-۸۹۷٫ هیان پسین یا
فوجی وارا ۸۹۸-۱۱۸۴
دوره کاماکورا:
تلاشهای تهاجمی مغولان به ژاپن، فرمانروایی
شوگون و هوجو. ۱۱۸۵-۱۳۳۸
دوره ی آشی کاگا:
آمدن پرتغالی ها. ۱۳۳۸-۱۵۶۸
دوره مومویاما:
خودکامه گان: نودا نوبوناگا. ۱۵۶۸-۱۶۱۴
دوره توکوگاوا:
بیرون راندن پرتغالی ها. بسته شدن بندرها به روی
کشتی های بیگانه، ممنوعیت سفر ژاپنیها به خارج از
کشور. الغای فئودالیسم و بازگشت پادشاهی.
۱۶۱۵-۱۸۶۷
دوره های می جی تای شو:
حکومت پادشاهی از توکیو. ۱۸۶۸-۱۹۱۱
دوره شووا: ۱۹۲۶-۱۹۸۹
دوره هی سی: ۱۹۹۰
۳- نگاه کلی به فرهنگ هنر ژاپن:
ما همه هر اندازه «متمدن» که باشیم، و هر چه بیشتر در محیط ساختگی پرورده
شده باشیم باز اشتیاق فکری به سادگی ابتدایی که به حالت طبیعی زیست نزدیک
است، در ما پیدا است. و همین مددی بوده است که مردم ژاپن خاک را از یاد
نبرند بلکه همیشه دوستدار طبیعت باشند و سادگی دست نخورده آن را حس کنند.
اگر یک موضوع هنری، حتی به طور سرسری هم که شده، احساس یک دوره تاریخی را
القاء کند، در خود سابی دارد. ساب در لغت به معنای تنهایی یا خلوت است.
تنهایی به راستی طالب نظاره ی درون است، نه درخور نمایش و تماشا برانگیز.ما
اینجا، در میان کثرت ها، از آن تنهایی متعالی ادراکی داریم که در فرهنگ
اصطلاحات فرهنگی ژاپن به«وابی»معروف است. وابی به زبان محلی روزمره یعنی
راضی بودن به کلبه ای کوچک. وابیدر واقع «فقر» است یا به طور منفی «همرنگ
جماعت نشدن». فقیر و درویش بودن، یعنی دربند چیزهای این جهانی، چون زر و
زور و نام نبودن و با این همه حضور ارزنده ترین چیز را – که از زمان و مکان
گاه بالاتر است- در دل احساس کردن، و این چیزی است که جوهر وابی را تشکیل
می دهند. بی توازنی و ناقرینگی «یک گوشه»، فقر، سابی یا وابی، ساده سازی،
تنهایی و تصوراتی از این دست، آشکارترین و مشخص ترین جلوه های هنر و فرهنگ
ژاپنی را می سازد.و.....
فهرست مطالب
۱-پیشگفتار
۲- گاه شماری
۳- نگاه کلی به فرهنگو هنر ژاپن
۱-۳ هنر در آیینهای مذهبی و مکتب ذن
۱-۱- ۳ بودائیسم و ذن
۲-۱-۳ شینتوئیسم
۳-۱-۳کنفوسیوس
۲-۳ هنر چای.
۴- تداوم فرهنگی در معماری ژاپن
۱-۴ احترام به طبیعت
۲-۴ اهمیت قایل شدن برای فضا و زمین
۳-۴ هندسه یا انتظام هندسی
۴-۴ سلسله مراتب
۵-۴ خلوت
۶-۴ تمرکز و تفکر
۷-۴ موقت سازی
۱-۷-۴ شیگروبان
۲-۷-۴ شفافیت
۸-۴ انعطاف پذیری
۹-۴ ابهام و تداعی
۱۰-۴ نور و انرژی
۵-طراحی منظر در معماری ژاپن
۱-۵ آوای سکوت
۲-۵ زمزمه پایدار (باغ های آب و درخت )
۳-۵ معماری و منظر
۴-۵ زبان باغ ژاپنی
۵-۵ سنگ
۶-بررسی اصول معماری ژاپن در آثار
۱-۶درباب معماری تادائو آندو
۲-۶ تویو ایتو
۱-۲-۶ هندسه منحنی
۲-۲-۶ سبکی و روشن بودن
۳-۲-۶ مدل معماری بدون سازه
۳-۶ کیشو کورکاوا
۴-۶ شیگروبان
۱-۴-۶ طراحی در سبک هیدک
۲-۴-۶ طراحی فضاهای داخلی با لوله های کاغذی
۳-۴-۶ طراحی دیوارهای داخلی و خارجی با لوله های کاغذی
۴-۴-۶ طراحی سازه های کاغذی
۵-۴-۶ طراحی پناهگاه های کاغذی
۶-۴-۶ بینابین فضای داخل و خارج
۷-۴-۶ طراحی سازه های عظیم کاغذی
۷-نتیجه گیری