پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مدرسه و سیاچ ـ فلاخت Weissach-Flacht
بخشی از مطلب
مائوته + کلومپ Mauthe+ Klumpp ،گارترینگن Gartringen
طرحی است که باید موثر و به سادگی برای بچههای قابل تشخیص باشد. مدرسهای که حاکی از فضایی با احساس امنیت و ذوق در بچهها گردد.
معماران:
موقعیت زمین واقع در یک خیابان مسکونی، مدرسه را به صورت یک آپارتمان بزرگ
مطرح میکند و طرح تکه تکه بهم فشردهای را نمایش میدهد. "خانه" بعنوان
هدف معماری مدرسه نمایش طرحی است که باید موثر و به سادگی برای بچهها قابل
تشخیص باشد. مدرسهای که حاکی از فضایی با احساس امنیت و ذوق در بچهها
گردد. بمنظور کسب این منظور نه تنها افکار و عقیدههای معماران مورد بحث و
بررسی قرار گرفت، بلکه با شورای محلی و اولیای امور اداری و معلمان
مشورتهای پی در پی انجام گرفت و این طرح تنها بعد از بررسی ماکتهای مختلف
توانست بصورت پروژه نهایی امکان ساخت بیابد.
اهمیت این طرح بخاطر مقیاس متناسب و همچنین ترکیبات رنگ بصورتهای متفاوت در
نمای معماری برای کودکان بود. سرانجام یک هنرمند با حس بالایی از درک
مستقیم و شهود قادر است ساختمان را به یک کار هنری تبدیل نماید. چرخش
خورشید،برجهای دوازده گانه روی نردبان جاکوب (یعقوب) وزنگ مدرسه مشرف به
ورودی سالن بزرگ باید در نظر گرفته شود.
مثالهای بیشتری را در عناصر وجزئیات ویژه کودکان در زیر میتوان جستجو کرد:
پنجرههای سراسری کلاسها با کاربردهای متنوع و برای مثال امکان کاشتن
گیاهان،تجربه سایه آفتاب و نمایش صنایع دستی و غیره. فضای خالی مانده بر
روی دیوارهای آجری در پشت سر کودکان جهت استفاده و نصب تابلوها. باغ مدرسه
با زمینی وسیع برای مشاهده زندگی حیوانات و گیاهان در آن و اطراف برکه
آب،و وسایل برای بازیهای جست وخیزداری که در سطح محوطه زمین بازی ساخته
شدند.
کودکان:
جاهای جالب:
کلاسها که مستطیل یا مربع شکل نیست و راحت است. تخت و نیمکتهای (4B,3B) نرم
و راحتی دارند، و کف آن کفپوش شده، و چون پنجرههای سراسری بیرون زده آن
پر از گل است. کتابخانه چون کتابهای بسیار خوبی دارد. زمین بازی که
نمیکتهایی برای نشستن و تماشا کردن دارد و میتوان در آنجا بازی کرد. زنگ
مدرسه که با نور خورشیدی کار میکند به نظر خیلی قشنگ است و میتوان منتظر
بود تا ناگهان زنگ بخورد . حوض آب با فواره آن، میتوان صدای جریان آب را
شنید و چون گیاهان زیادی دارد. برکه کوچک آب در قسمت بیرونی بخوبی تنظیم
شده و گیاهان و آبهای زیادی دارد. پلکان که حالت پیچ خورده ای دارد و دارای
گنبد شیشهای است.
جاهای زشت:
زمین بازی به خاطر سنگریزه و شنها که اگر شما زمین بخورید،شلوارتان خراب
میشود. دستشویی بوی بد میدهد و بدجوری رنگ شده است. کف ورودی سالن خیلی
تاریک است.
آنچه را که ما دوست داریم:
کل مدرسه را،چون خیلی گرد است و اتاقهای روشن آن،بطوریکه میتوان فکر
کرد آزاد هستید و رنگ سبز چونآرامش بخش است. زمین باغ پر از علف و انجیر
با حشرات و میتوان به خرگوش و گوسفند در زنگ تفریح غذا بدهید. از دیوارهای
رختکن که تاریک وخشن هستند و نمیتوان چیزی را بدان آویزان کرد یا چیزی را
روی آن دیورا سنجاق کرد،خوششان نمیآید. کاشیهای سالن لغزنده و بی
ثباتند.
آرزوی بچهها:
یک گوشه دنج و راحت برای دنبال هم دویدن.
پیشنهاد معلمین برای تغییرات:
کلاسها باید بزرگتر باشد و یک اتاق گروهی داشته باشند. توسعه زمین بازی و
پوشش آن یا بخشی از آن با سقف شیروانی و بزرگتر کردن محل تجمع
معلمان.
و.....