پاورپوینت تحلیل و بررسی معماری موزه هنر اسلامی دوحه
بخشی از مطلب
در اینجا بی مناسبت نیست که هر چه فشرده و با نگرشی الهی به موزه نگریشته و
جایگاه و منزلت آن را در جهان بینی اسلامی مورد مطالعه قرار دهیم.
بنابراین به قرآن روی آورده و شیوه برخورد آن را با حوادث تاریخی و آثار
باقیمانده از پیشینیان بررسی می نمائیم. مشاهده می کنیم که قرآن این کتاب
همیشه جاوید و آموزنده، سرگذشت اقوام و ملل گذشته را به تکرار بازگو می
نماید و از آثار برجای ماندهشان که خود موزه است، یاد می کند اما نه
گزارشگر تاریخ است و نه قصهپرداز بلکه به نتایج اخلاقی و بعد تربیتی این
مناظر تکیه نموده و انگیزهای جهت تنبیه به وجود می آورد. تقریباً هر کجا
در قرآن راجع به قضیهای و یا حادثهای صحبت شده است بلافاصله بعد از آن
انسان ها رابه فکر کردن و عبرت گرفتن از آن متذکر می شود در ایم کتاب عظیم
که طبق اعتقاد ما مسلمانان گفتگوی صریح خداوند متعال با انسانهاست، در 37
مورد صحبت از تاریخ و 7 مورد صحبت از عبرت و 50 مورد صحبت از عقل و تذکر
برای تعقل شده است. ظاهراً قرآن، تاریخ همراه فکر و تعقل را بهترین راههای
شناخت دانسته و بر آن چنین تاکید نموده است. این عمل قرآن شاید به این دلیل
است که انسان بیرون از دایره حوادث، آن را مشاهده می کند حقایق و اشتباهات
را بهتر و راحتر می تواند تمیز دهد. نکته دیگری که در قرآن راجع به تاریخ و
تذکر آن می توان دید، عدم توجه به جزئیات تاریخی است مثلاً وقتی صحبت از
موسی باشد، از ذکر نام مادر وی اجتناب می کند و چنین به نظر می رسد که برای
قرآن نقشها، افکار و اعمال بیشتر از سایر جزئیات اهمیت دارد این امر هم
متناسب با حوصله مردم بوده و گیرائی مطلب را بیشتر کرده و از انحراف در
مورد هدف مطلب جلوگیری می نماید.
موزه هنر اسلامی دوحه یکی از شاهکارهای معماری در کرانه خلیج فارس است.
این موزه در کشور قطر واقع شده است و بسیاری از آثار اسلامی را در خود جای
داده است
گاهی معجزه معماری ساختمانهایی را خلق میکند که کمترین عبارت هنگام
دیدنشان «انگشت به دهان شدن» است. موزه هنرهای اسلامی در دوحه قطر از جمله
ساختمانهایی است که این عبارت برازندهاش است. ساختمانی بسیار زیبا در دل
خلیج همیشه فارس.
موزه هنر اسلامی دوحه
موزه هنر اسلامی در دوحه (به عربی: متحف الفن الاسلامی فی الدوحه) تاسیس
۲۰۰۸، نام یک موزه هنر از دوران اسلامی است که در پایتخت کشور قطر قرار
دارد. این موزه همچنین میزبان آثار تاریخی از سال ۶۰۰ میلادی تا قرن نوزدهم
است.
در سالهای آینده، این موزه مکانی خواهد شد برای یادگیری و بستری برای
گفتگو و آشنایی با هنر و معماری اسلامی. این موزه، نماد فرهنگی جدیدی را
برای منطقه خلیج فارس، به وجود آورده است. حجم هرمی مانند (زیگوراتی) و
پلههای نمایشگر منحنی شکل در هال مرکزی، مجموعه برخی از مهمترین
شباهتهای این موزه با موزه لوور فرانسه هستند.یو مینگ پی (به انگلیسی:
Ieoh Ming Pei) مشهور به آی ام پی (به انگلیسی: I. M. Pei) نام اختصاری و
مستعار معمار برجسته آمریکایی چینی تبار است.
آی ام پی که در ۱۹۱۷ متولد شد، در دانشگاه هاروارد تحت تعلیم والتر گروپیوس
قرار گرفت. شرکت وی در شهر بوستون مستقر است و او از برندگان جایزه
پریتزکر نیز است. آی. ام. پی که بیشتر شهرت خود را مدیون طراحی هرم مدرن
شیشهای به عنوان ورودی جدید موزه تاریخی لوور پاریس است که در حدود دو دهه
پیش ساخته شد.
موزه هنر اسلامی دوحه
این معمار برجسته که به ویژه در طراحی فضاهای فرهنگی و نمایشگاهی تخصصی
ویژه دارد به تازگی «موزه هنر اسلامی» در دوحه قطر را طراحی نموده است که ۶
سال است از بازگشایی آن میگذرد. در این بنا او عناصر معماری سنتی اسلامی
را به روشی چشم نواز با معماری مدرن قرن ۲۱ تلفیق کرده است. این مجموعه که
در مساحتی بیش از ۴۵۰۰۰ مترمربع ساخته شده است به نظر میرسد که سبک معماری
و المانهای مورد علاقه آی. ام. پی را در شباهتی بسیار با طرح موزه لوور
او بیان میکند. حجم هرمی مانند (زیگوراتی) و پلههای نمایشگر منحنی شکل
در هال مرکزی مجموعه برخی از مهمترین این شباهتها هستند.
یکی از اولین اقدامات پی جهت طراحی، رد کردن محترمانه تمامی سایتهای
پیشنهاد شده به او برای این مجموعه بود. از نظر او این بنا باید در زمینی
به تنهایی و بدون ساختمانهایی در همجوار بنا میشد. از این رو، او یک
تفرجگاه لبه آبی جزیره ای مانند در دوحه را که به موازات یک جاده اصلی قرار
گرفته است، برای این منظور انتخاب کرد. همچنین، او در طراحی داخلی بنا
لبههای سخت معماری مدرن را با فرمهای هندسیوار و منحنی شکل معماری سنتی
اسلامی ترکیب کرده است.
و......