بنای
فرودگاه بینالمللی دنور در کلرادو آمریکا ، به عنوان دهمین فرودگاه
بینالمللی شلوغ دنیا شناخته می شود این بنا با وسعتی بیش از شهر
سانفرانسیسکو، به مثال یک شهر فرودگاهی بزرگ بالقوه است. این فرودگاه
بینالمللی در سال 1995 و در 37 کیلومتری مرکز شهر دنور بنا گشت ، این
فرودگاه بینالمللی توسط رهبران منطقهای در دهه 1980 راه اندازی و
بهربرداری شد تا دروازهای اقتصادی برای ایالت کلرادو شود. در آن زمان
فرودگاه بین لمللی دنور پیشتاز و الگوی فرودههایی مانند اینچئون، ابوظبی و
کوالالامپور بود که در سراسر جهان در حال ساخت و تبدیل شدن به نسل جدیدی
از شهرهای فرودگاهی در جهان بودند . با اینکه فرودگاه بینالمللی دنور یک
شهر کامل محسوب میشد اما ویژگیهای یک شهر فرودگاهی با مفاهیم امروزی را
نداشت. در واقع موقعیت فرودگاه و رشد اقتصادی منطقه، انگیزههای لازم برای
چشمانداز عظیم و بعدی ایالت کلرادو را رقم زد: یک شهر فرودگاهی روبه رشد.
به هر حال، توسعه یک شهر فرودگاهی در پیرامون فرودگاه بینالمللی دنور،
مشروط بر شرایط اقتصادی، شراکت و همکاری جدی ذیصلاحان دولتی خواهد بود. با
اینکه مالکیت و اداره فرودگاه دنور بر عهده شهرداری و مقامات استانی است،
اما آنها نمی¬توانند و نباید به صورت یک¬جانبه درباره آینده فرودگاه و
زمین¬های پیرامونی آن تصمیم¬گیری کنند. برای موفقیت شهر فرودگاهی دنور و
ارائه خدمات گسترده¬تر، مقامات فوق بایستی با دو استان و سه شهر همجوار
دیگر نیز همکاری داشته باشند.
فهرست مطالب
بخش اول
آشنایی با فرودگاه دنور و سازه چادری آن:
موقعیت فرودگاه
نقشه هوایی فرودگاه دنور
مشخصات فرودگاه دنور
سازندگان بنا
بهترین فرودگاه امریکای شمالی
دهمین فرودگاه شلوغ دنیا
پلان فرودگاه دنور
انرژی خورشیدی در فرودگاه
ایده ساخت :
برخی از خصوصیات پوشش چادری :
مشخصات ستون های سازه
کابلهای سقف
کابلهای خط الراس و خط القعر
رفتار سازه در برابر نیروی رو به بالای باد
رفتار سازه در برابر بارهای مرده
دیتایل اتصال کابل ها به ستون
پوشش سقف
بلیط فروشی
بزرگترین فضای یکپارچه
نمایی از داخل ترمینالهای فرودگاه
نمایی از مجسمه اسب نصب شده در بیرون فرودگاه
نمایی از برخی نقاشی ها ومجسمه های داخل فرودگاه
نمایی از بزرگراه مسیر دسترسی به فرودگاه
نمایی از ایستگاه سواره فرودگاه
بخش دوم
آشنایی با طرح توسعه فرودگاه دنور و طراحی فوق العاده آن توسط سانتیاگو کالاتراوا:
طرح توسعه
چشم انداز شهر فرودگاهی دنور
یک شهر فرودگاهی رو به رشد:
همکاری همه جانبه برای توسعه:
معمار طرح توسعه : سانتیاگو کالاتراوا
بخش های مختلف طرح توسعه فرودگاه دنور
نمونه مدل ساخته شده از طرح توسعه فرودگاه دنور
ساختمانی به شکل زین اسب
طرح کالاتراوا ؛ پرنده گشوده
ایستگاه قطار فرودگاه
هتل 500 اتاقه وستین
مرکز کنفرانس دنور
میدان عمومی داخل فرودگاه : public plaza
تصویری از سایه بان بر فراز میدان عمومی
تصویری از سازه مشبک فولادی سایه بان بر فراز ایستگاه راه آهن
تصویری از زیر سایه بان سبک وزن فولادی
تصویری از ایستگاه قطار
تصویری از لابی مرکز کنفرانس
تصویری از لابی
تصویری از ورودی هتل از ایستگاه حمل ونقل ریلی
تصویری از دید جنوب غربی از داخل میدان عمومی
تصویری از نمای چشم پرنده
تصویری از دید از سمت شمال غرب به مرکز حمل ونقل ریلی و هتل وستین
تصویری از دید از سمت جنوب شرقی به میدان عمومی مابین خروجی ترمینال و هتل جدید
تصویری از دید از سمت شمال به مرکز حمل ونقل ریلی ، به هتل وستین و ترمینال خروجی
تصویری از داخل هواپیما به فرودگاه دنور
هزینه انجام پروژه
میزان اشتغالزایی
آرزوی قلبی سانتیاگو کالاتراوا
میزان جابه جایی مسافر
جایگاه فرودگاه دنور
کیم دی مدیر فرودگاه
14 نکته پیرامون هتل ویستن
1- شکل عجیب وغریب هتل
2-اتاق های سوئیت مانند هتل
3-ستونهایی در داخل اتاق های هتل
4- اتاق های تک پنجره
5-دید وسیع هتل
6- پنج دقیقه از راه اهن تافرودگاه
7-پله های برقی فرودگاه
8-جزئیات مرکز کنفرانس
9- میدان عمومی
10 – رستورانهای پلازا
11- میزان حفاری انجام شده
12- پل های اطراف هتل
13- قسمت میانی هتل
14- رفلکس چادرها:
تصاویری از مراحل ساخت طرح توسعه فرودگاه دنور
طرح های گرافیکی از ساخت طرح توسعه فرودگاه دنور