دانلود,پاورپوینت بررسی معماری بازارها,pptx
مطلب مفید
بازار در زبان پهلوی «واکار» و «وازار» آمده و به معنای محل داد و ستد و
اجتماع است. بازار در تمدن ایران و جهان سابقه چند هزار ساله دارد. از همان
هنگام که انسان موفق به تولید محصول بیشتر از نیاز خود گردید و به فکر
مبادله آن با دیگر محصولات و تولیدات مورد نیاز خود افتاد، مراحل شکل گیری
بازار آغاز شد.
برای این منظور ابتدا فضاهای بازی در مجاورت روستاهای بزرگ به این کار
اختصاص دادند که در فصولی از سال و به تدریج در روزهایی از هفته، محل
اجتماع، داد و ستد و مبادله منطقه می شد. سپس با گسترش جوامع و مبادلات،
زمان، مکان، شکل و ساختار آن نیز دچار تغییرات و تحولات تکاملی گردید و به
تدریج از حالت موقت به دایمی و از وضعیت فاقد سرپناه و معماری به ساختارهای
معماری متشکل و دایمی تبدیل گردید.
فهرست مطالب
تعریف بازار
بازار از دوران کهن تا دوره ماد
بازار از دوران ماد تا آغاز دوران اسلامی
بازار در دوران اسلامی
نحوه نامگذاری بازارها
انواع بازارها از لحاظ کارکردی
عوامل مؤثر در نحوه استقرار فعالیت ها
سلسله مراتب مکانی بازارها در شهر
موقعیت بازار دائمی و اصلی در شهر
نحوه توسعه بازار اصلی در شهر
راسته اصلی
راسته فرعی
دالان
چهارسو
میدان
جلو خان
حجره
کاروانسرا
تیمچه
قیصریه
سقاخانه در بازار
شکل بازار
پوشش بازار