بخشی از مطلب
آنچه در مورد هنر معماری همیشه صادق بوده و خواهد بود این نکته است که تمام
آثار موفق و ارزشمند معماری تنها در پس تفکرات خلاق شکل می گیرد. به زبان
دیگر قبل از شروع ترسیم اولین خط از سیر طراحی، مفهوم کلی طراحی باید همچون
پشتوانه ای محکم و جهت دهنده شکل گرفته باشد.
همانگونه که از ابتدای امر بر آن تأکید شده است، هدف این پروژه نه تنها
تقلید و تکرار گذشته نیست بلکه حتی المقدور سعی شده طراحی این پروژه به
صورت گامی در جهت ارزشهای نوین باشد. آنچنان که از نیمه دوم قرن نوزدهم
همیشه تلاش در جهت ارتقاء مفاهیم هنر، هویدا بوده است. پیشتلز بودن به صورت
یکی از ویژگی های قرن بیستم درآمده، هنرمندان با طرح این سؤال که «هنر
چیست؟» به جای پرسش «چه چیز زیباست؟» همواره سعی داشتند از آثار متأخرین
رها شده، فاصله بگیرند. منظور ما هیچگاه نفی ارزشهای گذشته نیست. همانگونه
که ژان ژاک دریدا اعتراف داشت که ارزشهای کهن نباید انکار شوند، اما معتقد
بود که پس از باز کردنشان ، می توان آنها را در اثری دیگر حک زد. تام ترنر
در خصوص تأثیر بناهای گوناگون بر یکدیگر و برداشتی که ناظر از مشاهده
مجموعه آنها می کند، چنین می نویسد: یک خانه نوساز در محله ای قدیمی به
همسایگانش چه می گوید؟
ساختمان جدید دانشکده معماری دانشگاه Pontificia Universidad Catolica شیلی
در ضلع جنوبی پردیس دانشگاهی Lo Contador و در کنار ساختمان بزرگ تاریخی
دانشگاه واقع شده است. طرح این بنا حاصل یک مسابقه معماری عمومی می باشد.
ساختمان این دانشکده یک حجم دو طبقه از چوب لمینت شده است که به آرامی بر
روی پایه ستون های بتنی نشسته است. ساختار چوبی ستون ها و تیرها به صورت
مدولار طراحی گردیده است که مراحل نصب اولیه، نصب نهایی و انتقال بخش های
مختلف را ساده می گرداند. این روش استفاده از چوب در ساخت این ساختمان از
برش های اضافه جلوگیری کرده و پرت کار را کم نموده است، همچنین رسیدن به
ابعاد مقرر در نقشه ها را تضمین میکند. اسکلت چوبی در معرض دید قرار دارد
تا چگونگی عملکرد سازه و توزیع نیروها در راستای عمودی و افقی را نمایش
دهد. حجم کلی بنا بر روی تکیه گاه های بتنی ای نشسته است که از هم ۲۱ متر
فاصله دارند، در قسمت غربی با کمک ستون های این حجم چوبی ۹ متر بیرون زدگی
دارد که راهرو و راه پله دسترسی جدید در این قسمت واقع شده اند.
این بنا بدین منظور ساخته شده است تا مکانی برای دفاتر اساتید باشد، این
برنامه عملکردی در فضاهای داخلی اصلی به کناری گذاشته شده است، بدین صورت
که طبقه همکف و بام به برنامه هایی اختصاص یافته است که روح زندگی دانشگاهی
را در ساختمان افزایش میدهند، چنانکه در تراز همکف یک حیاط محصور وجود
دارد و یک تالار سخنرانی در تراس بالایی که چشم اندازی به شاخ و برگ درختان
اطراف بنا دارد.
انتخاب چوب به عنوان عنصر اصلی ساخت این بنا، ازهمان ابتدای پروژه کمکی
ارزنده در رسیدن به اهداف طراحی پایدار داشته است، چرا که چوب منبعی
تجدیدپذیر است و میزان تولید دی اکسید کربن آن بسیار پایین است. همچنین این
روش، یک تکنیک ساخت خشک محسوب میشود که زمان ساخت و در نتیجه مزاحمت های
عملیات عمرانی را برای ساختمان ها و محله مجاور را کاهش میدهد. استفاده از
منابع انرژی تجدیدپذیر و طبیعی در این بنا، نظیر تهویه طبیعی عرضی کمک
کرده است تا تهویه هوای مکانیزه کاهش یافته و در نتیجه بنا به لحاظ مصرف
انرژی مقرون به صرفه باشد.
اگرچه برنامه این ساختمان اساسا برای مقاصد درون دانشگاهی می باشد با این
حال بنایی است که در آن حرفه ای با تعهد اجتماعی سنگین در جریان است، پس از
لحاظ دیداری رو به شهر باز است و فعالیت های آکادمیک درونی خود را به سوی
خیابان می آورد و ارتباطی محکم میان پردیس دانشگاهی با محله و اجتماع اطراف
برقرار می کند. و......