معماری www nbpars.ir

سلام این وبلاگ زیر مجموعه نقش برتر است آدرس سایت اصلی nbpars.ir
برای خرید هر محصول روی لینک آن کلیک و پس از پرداخت بلافاصله دانلود کنید

  • ۰
  • ۰
پاورپوینت بررسی تحلیل حمل ونقل پایدار شهری

تاریخ ایجاد 10/06/1398 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 35 اسلاید   قیمت: 9500 تومان     تعدادمشاهده  2  

پاورپوینت بررسی تحلیل حمل ونقل پایدار شهری 
 
بخشی از مطلب
بعد زیست¬محیطی حمل¬ونقل پایدار در برگیرنده¬ی روش¬ها و شیوه¬های مختلفی از حمل¬ونقل است که بر روی کاهش مصرف انرژی و انتشار آلاینده¬ها و دیگر تأثیرات سوء اکولوژیکی اثر می¬گذارد. سیستم حمل¬ونقل از عوامل عمده¬ی آلوده کننده¬ی هوا می¬باشد، از طرفی نیز حمل¬ونقل به¬عنوان عاملی غیر مستقیم در ایجاد آلودگی آب مؤثر است. در کنار موارد مطرح شده آلودگی صوتی ناشی از عبور و مرور خودروها بر معضل تخریب اکولوژیکی محیط زیست نیز مؤثر می¬باشد. جذب انرژی خورشید توسط سطوح سیاه آسفالت، آلودگی صوتی و آلودگی منظر ناشی از ترافیک شهری از دیگر اثرات ناپایداری زیست¬محیطی در بخش حمل¬ونقل می¬باشد. 
 بعد اجتماعی حمل¬ونقل پایدار
 این بعد بیشتر بر کافی بودن دسترسی سریع و راحت به خدمات حمل¬ونقل برای همه¬ی اقشار جامعه و تضمین عدالت اجتماعی تأکید دارد. در ضمن این موضوع تأکید ویژه¬ای بر حفظ امکانات و منابع طبیعی و از آن جمله انرژی-های تجدید ناپذیر برای نسل¬های آتی با افقی نامحدود قائل می¬شود. همچنین به دلیل وجود معضلات ناشی از صدمات جانی در حمل¬ونقل، همواره سعی بر آن است تا به¬وسیله¬ی اعمال کنترل¬های حمل¬ونقلی، بخشی از مشکلات این بخش را حل نمود. 
بعد اقتصادی حمل¬ونقل پایدار
 بعد اقتصادی و مالی شامل مناسب بودن ساختار سازمانی، اقدامات و سرمایه¬گذاری برای زیرساخت¬های حمل-ونقل می¬باشد. به¬طوری که علاوه بر ملاحظات زیست¬محیطی در تحقق حمل¬ونقل پایدار، اقتصاد سالم و پویا نیز از الزامات دستیابی به حمل¬ونقل پایدار محسوب می¬شود. برخی از مزایای اقتصادی که توسط سیستم حمل¬ونقل پایدار می¬تواند ایجاد شود عبارتند از: دسترسی سریع به محل کار، قابلیت حمل¬ونقل راحت¬تر و سریع¬تر کالاها و غیره. در مقابل وابستگی کشورها به محصولات نفتی از جمله عوامل اقتصادی دخیل در پایداری حمل¬ونقل و توسعه پایدار است. درنتیجه کاهش وابستگی به واردات انرژی¬های تجدید ناپذیر از نکات حائز اهمیت در راستای دستیابی به بعد اقتصادی حمل¬ونقل پایدار به حساب می¬آید (دانش شهر2 ، 1391 : 13-15 ). 
چنان که در این بخش مشاهده شد، ابعاد حمل¬ونقل پایدار دارای روابط متقابل پیچیده¬ای با یکدیگر هستند. به¬ این صورت که زمانی که مثلاً بحث سوخت¬های فسیلی در این مبحث مطرح می¬شود می¬تواند به¬گونه¬ای در هر سه بعد مشاهده گردد: استفاده از سوخت¬های فسیلی تجدید ناپذیر سبب می¬شود که سهم نسل¬های آتی از این منابع کم شده و لذا استفاده زیاد سوخت، عدالت بین نسلی را زیر سوال می¬برد ( بعد اجتماعی ) همچنین این سوخت¬ها آلودگی هوای زیاد به¬دنبال دارند ( بعد زیست¬محیطی ) و در نهایت وابستگی کشورها به محصولات نفتی از جمله عوامل اقتصادی دخیل در پایداری حمل¬ونقل است.
 
بنابراین در هر نوع برنامه¬ریزی حمل¬ونقلی، خصوصاً در زمینه حمل¬ونقل پایدار، نیاز است که نتیجه تصمیمات اتخاذ شده در هر یک از این ابعاد سه‌گانه در کوتاه مدت یا بلندمدت مد نظر قرار گیرد.
 
5-2- محورهای حمل¬ونقل پایدار 
 زمانی که موضوع برنامه¬ریزی در هر حوزه و سطحی مطرح می¬شود، یکی از مسائل و نکات اساسی که باید به آن توجه شود، محورهای اصلی برنامه می¬باشد، این¬که برنامه حاضر تأکید خود را بر روی چه محورهایی قرار می¬دهد. محورهای اصلی که برای برنامه¬ریزی حمل¬ونقل پایدار در منابع مختلف بیان می¬شود مشابهت¬های زیادی با یکدیگر دارد، در ادامه نظر آقای تد لیتمن   به¬عنوان یکی از بزرگ‌ترین نظریه¬پردازان حمل¬ونقل پایدار، مطرح می¬گردد. 
به¬عقیده¬ی لیتمن ( VTPI ,2009) حمل و نقل پایدار باید بر روی محورهای زیر تمرکز کند:
1-    فرآیند تصمیم¬سازی در برنامه¬ریزی حمل¬ونقل: برنامه¬ریزی حمل¬ونقل پایدار نیازمند تغییر و انتقال پارادایم فکری است. تجزیه و تحلیل¬های جامع¬تری از اثرات غیر مستقیم و تجمعی رویدادهای سفر در بخش¬های مختلف نیاز است. بعلاوه راه حل¬های مدیریتی ناظر بر تقاضا و مشارکت مردمی نیز بایستی در فرآیند تصمیم¬سازی مد نظر باشند. در این راستا، اولویت¬بندی روش¬های مختلف سفر بر اساس ارزش و هزینه¬های ( مستقیم و غیرمستقیم ) سفر ضروری است.
2-    وابستگی به خودرو: حمل¬ونقل پایدار بایستی به دنبال کاهش عدم توازن¬ها در عرضه¬ی خدمات حمل¬ونقلی باشد و از توسعه¬ی سیستم¬های حمل¬ونقلی تعادل¬بخش حمایت نموده و از میزان وابستگی به خودرو بکاهد.
3-    عدالت در ارائه¬ی خدمات حمل¬ونقلی: از آن¬جا که عدالت یک مشخصه¬ی محوری در توسعه¬ی پایدار است، خدمات حمل¬ونقلی بایستی به صورتی تأمین شود که به نیازها و خواسته¬های نسل¬های آتی لطمه¬ای وارد نشود. به علاوه گروه¬های مختلف اجتماعی و درآمدی توانایی استفاده از این خدمات را داشته باشند. 
4-    طراحی و اجرای زیرساخت¬ها و تأسیسات حمل¬ونقل: پایداری نیازمند آن است که تسهیلات حمل¬ونقل از قبیل راه¬ها، سیستم حمل¬ونقل عمومی، پارکینگ و غیره به نحوی طراحی و اجرا شوند که منجر به تشویق افراد به استفاده از گزینه¬های حمل¬ونقل پایدار گردد و در خدمت برآوردن  اهداف درازمدت قرار گیرد. استفاده¬ی حداکثر از منابع و به حداقل رساندن ضایعات در ساخت و بهره¬برداری از تأسیسات نیز باید مد نظر قرار گیرد. 
5-    کاربری زمین: الگوی توسعه¬ی کاربری زمین و سایر مشخصه¬های کالبدی می¬تواند در جهت جلوگیری از افزایش دامنه و شدت استفاده از خودرو و افزایش تمایل به گزینه¬های جایگزین قرار گیرد. در این میان، نقش عامل دسترسی به خدمات بسیار مهم بوده و بایستی در برنامه¬ریزی تلفیقی کاربری زمین/حمل و نقل گنجانده شود. 
6-    مناطق در حال توسعه: این مناطق ضمن آن که از منابع محدودتری برخوردارند، ولی با فرصت¬هایی مواجه¬اند که می¬توان از آن¬ها 
و......

 
کلمات کلیدی مرتبط:
تحلیل حمل ونقل پایدار شهری ,پاورپوینت بررسی ,بعد زیست محیطی ,حمل ونقل پایدار ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی طراحی شهری میدان و بلوار جانباز
پاورپوینت بررسی راهبردها و استراتژی‌های عمده حمل ونقل پایدار
پاورپوینت بررسی نظریات اندیشمندان حمل ونقل انسان محور
پاورپوینت بررسی جنبش نوشهرسازی ، نوشهرگرایی
پاورپوینت بررسی نظریه ها و دیدگاه های مرتبط با حمل ونقل پایدار
پاورپوینت بررسی سیر تکامل تفکر برنامه ریزی حمل ونقل در ایران
پاورپوینت بررسی سیر تکامل تفکر برنامه ریزی حمل و نقل شهری در جهان
پاورپوینت بررسی حاشیه نشینی ، اسکان غیر رسمی
پاورپوینت بررسی خلاقیت در زیبا سازی شهر
پاورپوینت بررسی توزیع فضایی و نظام سلسله مراتبی شهرهای ایران
پاورپوینت بررسی مکتب اکولوژی شهری
پاورپوینت بررسی ویژگی ﻫﺎﯼ اقتصادی و کالبدی شهرهای ایران
پاورپوینت بررسی نظام سلسله مراتبی شهرهای ایران
پاورپوینت بررسی تاریخچه شهرسازی و شهرنشینی در ایران
پاورپوینت بررسی مکتبهای جغرافیای شهری
پاورپوینت بررسی تحلیل فضای شهری مگالاپلیس
پاورپوینت بررسی مفهومی مادر شهر
پاورپوینت بررسی مادر شهرها
پاورپوینت بررسی تاریخچه شهرنشینی و پیدایش نخستین شهرها
پاورپوینت بررسی نظریه ﻫﺎﯼ مربوط به پیدایش نخستین شهرها
  • ۹۸/۰۶/۱۴
  • safaii safaii

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی