پاورپوینت بررسی تحلیل حمل ونقل پایدار شهری بخشی از مطلب بعد زیست¬محیطی حمل¬ونقل پایدار در برگیرنده¬ی روش¬ها و شیوه¬های مختلفی از حمل¬ونقل است که بر روی کاهش مصرف انرژی و انتشار آلاینده¬ها و دیگر تأثیرات سوء اکولوژیکی اثر می¬گذارد. سیستم حمل¬ونقل از عوامل عمده¬ی آلوده کننده¬ی هوا می¬باشد، از طرفی نیز حمل¬ونقل به¬عنوان عاملی غیر مستقیم در ایجاد آلودگی آب مؤثر است. در کنار موارد مطرح شده آلودگی صوتی ناشی از عبور و مرور خودروها بر معضل تخریب اکولوژیکی محیط زیست نیز مؤثر می¬باشد. جذب انرژی خورشید توسط سطوح سیاه آسفالت، آلودگی صوتی و آلودگی منظر ناشی از ترافیک شهری از دیگر اثرات ناپایداری زیست¬محیطی در بخش حمل¬ونقل می¬باشد. بعد اجتماعی حمل¬ونقل پایدار این بعد بیشتر بر کافی بودن دسترسی سریع و راحت به خدمات حمل¬ونقل برای همه¬ی اقشار جامعه و تضمین عدالت اجتماعی تأکید دارد. در ضمن این موضوع تأکید ویژه¬ای بر حفظ امکانات و منابع طبیعی و از آن جمله انرژی-های تجدید ناپذیر برای نسل¬های آتی با افقی نامحدود قائل می¬شود. همچنین به دلیل وجود معضلات ناشی از صدمات جانی در حمل¬ونقل، همواره سعی بر آن است تا به¬وسیله¬ی اعمال کنترل¬های حمل¬ونقلی، بخشی از مشکلات این بخش را حل نمود. بعد اقتصادی حمل¬ونقل پایدار بعد اقتصادی و مالی شامل مناسب بودن ساختار سازمانی، اقدامات و سرمایه¬گذاری برای زیرساخت¬های حمل-ونقل می¬باشد. به¬طوری که علاوه بر ملاحظات زیست¬محیطی در تحقق حمل¬ونقل پایدار، اقتصاد سالم و پویا نیز از الزامات دستیابی به حمل¬ونقل پایدار محسوب می¬شود. برخی از مزایای اقتصادی که توسط سیستم حمل¬ونقل پایدار می¬تواند ایجاد شود عبارتند از: دسترسی سریع به محل کار، قابلیت حمل¬ونقل راحت¬تر و سریع¬تر کالاها و غیره. در مقابل وابستگی کشورها به محصولات نفتی از جمله عوامل اقتصادی دخیل در پایداری حمل¬ونقل و توسعه پایدار است. درنتیجه کاهش وابستگی به واردات انرژی¬های تجدید ناپذیر از نکات حائز اهمیت در راستای دستیابی به بعد اقتصادی حمل¬ونقل پایدار به حساب می¬آید (دانش شهر2 ، 1391 : 13-15 ). چنان که در این بخش مشاهده شد، ابعاد حمل¬ونقل پایدار دارای روابط متقابل پیچیده¬ای با یکدیگر هستند. به¬ این صورت که زمانی که مثلاً بحث سوخت¬های فسیلی در این مبحث مطرح می¬شود می¬تواند به¬گونه¬ای در هر سه بعد مشاهده گردد: استفاده از سوخت¬های فسیلی تجدید ناپذیر سبب می¬شود که سهم نسل¬های آتی از این منابع کم شده و لذا استفاده زیاد سوخت، عدالت بین نسلی را زیر سوال می¬برد ( بعد اجتماعی ) همچنین این سوخت¬ها آلودگی هوای زیاد به¬دنبال دارند ( بعد زیست¬محیطی ) و در نهایت وابستگی کشورها به محصولات نفتی از جمله عوامل اقتصادی دخیل در پایداری حمل¬ونقل است. بنابراین در هر نوع برنامه¬ریزی حمل¬ونقلی، خصوصاً در زمینه حمل¬ونقل پایدار، نیاز است که نتیجه تصمیمات اتخاذ شده در هر یک از این ابعاد سهگانه در کوتاه مدت یا بلندمدت مد نظر قرار گیرد. 5-2- محورهای حمل¬ونقل پایدار زمانی که موضوع برنامه¬ریزی در هر حوزه و سطحی مطرح می¬شود، یکی از مسائل و نکات اساسی که باید به آن توجه شود، محورهای اصلی برنامه می¬باشد، این¬که برنامه حاضر تأکید خود را بر روی چه محورهایی قرار می¬دهد. محورهای اصلی که برای برنامه¬ریزی حمل¬ونقل پایدار در منابع مختلف بیان می¬شود مشابهت¬های زیادی با یکدیگر دارد، در ادامه نظر آقای تد لیتمن به¬عنوان یکی از بزرگترین نظریه¬پردازان حمل¬ونقل پایدار، مطرح می¬گردد. به¬عقیده¬ی لیتمن ( VTPI ,2009) حمل و نقل پایدار باید بر روی محورهای زیر تمرکز کند: 1- فرآیند تصمیم¬سازی در برنامه¬ریزی حمل¬ونقل: برنامه¬ریزی حمل¬ونقل پایدار نیازمند تغییر و انتقال پارادایم فکری است. تجزیه و تحلیل¬های جامع¬تری از اثرات غیر مستقیم و تجمعی رویدادهای سفر در بخش¬های مختلف نیاز است. بعلاوه راه حل¬های مدیریتی ناظر بر تقاضا و مشارکت مردمی نیز بایستی در فرآیند تصمیم¬سازی مد نظر باشند. در این راستا، اولویت¬بندی روش¬های مختلف سفر بر اساس ارزش و هزینه¬های ( مستقیم و غیرمستقیم ) سفر ضروری است. 2- وابستگی به خودرو: حمل¬ونقل پایدار بایستی به دنبال کاهش عدم توازن¬ها در عرضه¬ی خدمات حمل¬ونقلی باشد و از توسعه¬ی سیستم¬های حمل¬ونقلی تعادل¬بخش حمایت نموده و از میزان وابستگی به خودرو بکاهد. 3- عدالت در ارائه¬ی خدمات حمل¬ونقلی: از آن¬جا که عدالت یک مشخصه¬ی محوری در توسعه¬ی پایدار است، خدمات حمل¬ونقلی بایستی به صورتی تأمین شود که به نیازها و خواسته¬های نسل¬های آتی لطمه¬ای وارد نشود. به علاوه گروه¬های مختلف اجتماعی و درآمدی توانایی استفاده از این خدمات را داشته باشند. 4- طراحی و اجرای زیرساخت¬ها و تأسیسات حمل¬ونقل: پایداری نیازمند آن است که تسهیلات حمل¬ونقل از قبیل راه¬ها، سیستم حمل¬ونقل عمومی، پارکینگ و غیره به نحوی طراحی و اجرا شوند که منجر به تشویق افراد به استفاده از گزینه¬های حمل¬ونقل پایدار گردد و در خدمت برآوردن اهداف درازمدت قرار گیرد. استفاده¬ی حداکثر از منابع و به حداقل رساندن ضایعات در ساخت و بهره¬برداری از تأسیسات نیز باید مد نظر قرار گیرد. 5- کاربری زمین: الگوی توسعه¬ی کاربری زمین و سایر مشخصه¬های کالبدی می¬تواند در جهت جلوگیری از افزایش دامنه و شدت استفاده از خودرو و افزایش تمایل به گزینه¬های جایگزین قرار گیرد. در این میان، نقش عامل دسترسی به خدمات بسیار مهم بوده و بایستی در برنامه¬ریزی تلفیقی کاربری زمین/حمل و نقل گنجانده شود. 6- مناطق در حال توسعه: این مناطق ضمن آن که از منابع محدودتری برخوردارند، ولی با فرصت¬هایی مواجه¬اند که می¬توان از آن¬ها و......
|