دانلود,بررسی پاورپوینت کاربرد پلیمرها در صنعت راهسازی,pptx بخشی از مطلب مشکلات استفاده از قیر پلیمری 2-3-1 چسبندگی PMB ها از قیر معمولی بسیار بیشتر است. این ماده به هر سطحی که با آن تماس پیدا کند مانند مخزن ذخیره قیر، کامیون حمل مواد و … میچسبد به طوری که تمیز کردن این سطوح پس از استفاده کاری بس دشوار است. ولی اگر خوشبینانه نگاه کنیم میبینیم همین چسبندگی زیاد مواد پلیمری، منشا ایجاد خواص مطلوب در قیر میباشد. 2-3-2 هنگامیکه پلیمر و قیر باهم مخلوط میشوند و برای استفاده بعدی نگهداری میشوند، مخلوط قیر و پلیمر گرایش دارند از یکدیگر جدا شوند. بنابراین یکی از مشکلات واقعی نگهداری و ذخیره PMB به صورت یک مخلوط هموژن است. برخی پلیمرها گرایش به ته نشین شدن دارند ولی در بیشتر موارد قیر ته نشین میشود و مواد پلیمری روی آن قرار میگیرند. اخیرا در صنعت تانکرهایی عمومیساخته شده اند که به مخلوط کنهای مخصوصی مجهزند و برای نگهداری PMB به کار میروند. 2-3-3 قابلیت پمپ شدن مواد نیز میتواند به یک معضل تبدیل شود. زیرا غیر از موارد استثنائی که از قیر نر متر استفاده میکنیم با استفاده از پلیمر در قیر معمولی نقطه نرمیقیر افزایش مییابد و در نتیجه قیر در دمای معمولی سخت میگردد. بنابراین یک پیمانکار ماهر باید بتواند مخلوط را داغ نگهدارد و به موقع به مکان مورد نظر رسانده. پخش کند و قبل از سرد شدن مواد، آسفالت را متراکم و هموار سازد. 3 - استفاده از پلیمرها در تسلیح آسفالت از دیگر موارد استفاده مواد پلیمری در آسفالت به کار گیری مشهای مسلح کننده آسفالت است میدانیم یکی از مشکلات متداول آسفالت پدید آمدن ترکهای عمیق در لایه های زیرین و انعکاس آن به لایه های رویی میباشد. ترکهای انعکاسی به دو علت به وجود میآیند. بر اثر حرکات افقی صفحات بتنی زیرین به خاطر تنشهای حرارتی و انبساط و انقباض صفحات که به دلیل تغییرات دمای روزانه و فصلی به وقوع میپیوندد، روکش آسفالت در محل درز این صفحات بر اثر حرکات آنها ترک خورده و این ترک گسترش مییابد (شکل 3) بر اثر حرکت چرخ ماشینها از روی درز بین دو صفحه بتنی تنش برشی شدیدی در آسفالت به وجود میآید که باعث ترک خوردن آن میشود (شکل 4) علت اصلی ترک خوردن آسفالت، مقاومت کششی ناچیز آن میباشد. به همین خاطر مقاومت آسفالت در برابر کرنشهای زیاد نیز کم است و زود ترک میخورد. بهترین راه جلوگیری از ترک خوردن مسلح کردن آسفالت توسط مشهای انعطاف پذیر میباشد. 3-1 چگونه مشهای انعطاف پذیر از ترک خوردن آسفالت جلوگیری میکنند؟ این شبکه های مسلح کننده یا دو عملکرد مهم از ترک خوردن آسفالت جلوگیری میکنند. مقاومت کشی آسفالت را افزایش میدهند. قسمت مهمیاز تنش وارد بر آسفالت را جذب کرده، آن را در محیط وسیعی پراکنده میسازند. به همین خاطر با استفاده از این شبکه ها به جای یک ترک طولانی باز، تعداد زیادی ترک ریز و پراکنده خواهیم داشت. آزمایشها نشان میدهند که تنش و کرنش کسیختگی در نمونه های مسلح شده توسط شبکه های تسلیح تا حدود 50% افزایش مییابند (شکل 5) علاوه بر جلوگیری از ترک خوردن، این شبکه ها از ایجاد شیار بر روی آسفالت بر اثر بار ترافیکی زیاد جلوگیری کرده مقاومت در برابر خستگی را نیز افزایش میدهند. اثر دیگر این شبکه ها کاهش نرخ ایجاد ترک میباشد. زیرا یکی از عوامل موثر بر سرعت ایجاد ترک، بزرگی تنش موجود میباشد و این شبکه ها با کاستن تنش سرعت ایجاد ترک را نیز کاهش میدهند. 3-2 مشخصات فیزیکی مشهای تسیلح شبکه های تسلیح عمدتا از رشته های الاستیک پلی استر ساخته میشوند که طی فرآیند بخصوصی به صورت یک مش عریض به هم متصل میگردند. برای چسبندگی بهتر مش به آسفالت، آن را با لایه ای از قیر میپوشانند. انتخاب پلی استر در ساختن مشا به خاط هماهنگی خوب بین مدول الاستیسیته و سایر خواص مکانیکی آسفالت و پلی استر میباشد. اندازه چشمه این شبکه ها متغیر است و در جاهای مختلف بنا به اندازه بزرگترین دانه مش مناسب انتخاب میشود (اندازه چشمه باید از قطر بزرگترین دانه بزرگتر باشد) مقاومت کششی این شبکه ها عموما KN/m 50 میباشد ولی برخی از آنها تا KN/m 90 نیز در مقابل کشش مقاومت میکنند. 3-3- موارد استفاده 3-3-1 در فرودگاهها به خاطر حجم ترافیکی بالا و تردد زیاد فرصت تعمیر تاکسی روها (Taxi Way) و باند پرواز (Run Way) بسیار کم است . در بیشتر موارد، استفاده از مشهای تسلیح باعث به تعویق افتادن خرابیها و نیاز به تعمیر، همچنین در صورت لزوم تعمیر راحت آنها میباشد. 3-3-2 اکثر جاده ها پس از سالها استفاده به خاطر افزایش بار ترافیکی و بار محوری ناشی از آن نیاز به تعمیر وتقویت پیدا میکنند برای تعمیر این جاده ها به یک روش ساده و ارزان قیمت نیاز داریم. همچنین استفاده از شبکه های تسلیح بعد از تعمیر، احتیاج به تعمیر مجدد را تا 3 برابر به تعویض میاندازد. همچنین با استفاده از آنها میتوان ضخامت آسفالت را کاهش داد. 3-3-3 استفاده از آسفالت سرد دو لایه های نازکی شیوه متداولی برای تعمیر راهها و نگهداری آنها محسوب میشود. آسفالت سرد معمولا برای تعمیر چاله ها، پاره شدگیها، شیارها، و ... به کار میرود. عمر لایه های نازک آسفالت از این شبکه ها میتواند تا حدود زیادی افزایش یابد. 3-4 نحوه استفاده از مشهای تسلیح برای مسلح کردن جاده ها ابتدا سطح جاده را کاملا تمیز و خشک مینمایند سپس کف جاده را با اسپری کردن امولسیون قیر میپوشانند. مش پلیمری را پهن کرده و با کشیدن، از چند طرف تا خوردگیهای آن را بر طرف میسازند. سپس آسفالت گرم را روی آن پخش و متراکم میکنند. ضخامت آسفالت روکش حداقل باید 5 سانتیمتر باشد که پس از تراکم به حدود 4 سانتیمتر میرسد. 4- نتیجه گیری استفاده از پلیمر در اصلاح خواص قیر، همچنین تسلیح آسفالت نه تنها کیفیت جاده ها و خیابانها را بهبود میبخشد بلکه با به تاخیر انداختن دوره تعمیر، کم کردن ضخامت لایه آسفالت و ... کاری مقرون به صرفه واقتصادی میباشد. در ایران به خاطر وجود مناطق مختلف آب و هوایی همچنین تنوع شرایط جوی در یک مکان ثابت در طول سال جاده ها و خیابانهای آسفالته با مشکلات متعددی مثل ترک خوردن، ایجاد شیار و ... روبرو هستند. مثلا مشاهده میشود آسفالت سر چهار راهها بر اثر ایستادن ماشینها در پشت چراغ قرمز در تابستانها شیار شیار میشود یا پستی و بلندیهایی که بر اثر تعمیرات در خیابانها پدید میآیند و باعث کاهش ایمنی راهها میشوند. با توجه به مطالب گفته شده استفاده از پلیمر در ساخت جاده های ایران بسیار مناسب و اقتصادی به نظر میرسد که امید است این مساله بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
|
کلمات کلیدی مرتبط: کاربرد پلیمرها در صنعت راهسازی ,pptx ,دانلود,بررسی پاورپوینت کاربرد پلیمرها در صنعت راهسازی,pptx ,بخشی از مطلب , ,مشکلات استفاده از قیر پلیمری ,2-3-1 چسبندگی PMB ها از قیر معمولی بسیار بیشتر است. این ماده به هر سطحی که با آن تماس پیدا کند مانند مخزن ذخیره قیر، کامیون حمل مواد و … میچسبد به طوری ,
|
مقالات مرتبط در این دسته |
دانلود,بررسی پاورپوینت مراحل ساخت ساختمانهای اسکلت فلزی ,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت معرفی بتن سبک ساخت دانشگاه میشیگان ,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت بهسازی زمینهای آبرفتی به روش تزریق سیمان,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت کنترل ترک در بتن ,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت گودبرداری و پی کنی,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت اثر فرسایش آبی در کاهش حاصلخیزی,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت کارخانه آسفالت ,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت سختی و مقاومت بتن اسفنجی و اتوکلاو در مقابل ترک خوردگی ,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت بادبندستون و اتصالات فلزی در بناهای فلزی,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت رفتار سیستم های مختلف باربر در سازه های بلند,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت طرحهای عمرانی پاشنه آشیل اقتصاد ایران,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت بتن شیشه ای,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت ماشین آلات ساختمانی و راه سازی,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت تکنولوژی سقف یوبوت,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت ساختار جاده و فعالیت های مربوط به آن,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت میرایی نیمه فعال اصطکاک در سازه های خرپایی فضایی بزرگ ,pptx
|
بررسی گاردریل و گاردریل کوب
|
دانلود,بررسی پاورپوینت سوپر پنل,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت تصفیة خانه ای فاضلاب مصنوعی و تصفیة طبیعی,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت تصفیة فاضلاب و انواع فاصلاب ,pptx
|
|
|