دانلود,بررسی پاورپوینت رفتار سیستم های مختلف باربر در سازه های بلند,pptx بخشی از مطلب انواع مختلف سیستم های متداول مقاوم انواع مختلف سیستم های متداول مقاوم در برابر زلزله عبارتند از : سیستم مهاربندی جانبی، سیستم دیوار برشی، سیستم قاب مقاوم خمشی و سیستم دو گانه. سیستم قاب مقاوم خمشی به خاطر نوع رفتاری که در برابر بارهای جانبی دارد ، در بسیاری از سازه های فولادی بلند به کار برده می شود . مهمترین مشخصه آن، نحوه اتصال اعضاء می باشد، به نحوی که اتصالات در قاب مقاوم خمشی دارای چنان سختی می باشد که زاویه میان اعضاء تحت اثر بار ، بدون تغییر باقی می ماند. قاب خمشی از نظر سختی رفتار مناسبی نداشته آنچنان که برای جوابگویی به نیاز های تغییر شکل نسبی نیاز به مقاطع بزرگ و پر هزینه پیدا می کند. مقابله با نیروهای جانبی یکی از متداول ترین روش ها برای مقابله با نیروهای جانبی در سازه های فولادی غیربلند استفاده از بادبند است. بادبندها به شکل های گوناگونی اجرا می شوند. پیکربندی سیستمهای مهاربندی عموماً از نوع هم مرکز (هم محور) یا خارج از مرکز (برون محور) می باشد . مهاربندهای هم مرکز سختی سازه را نسبت به قاب خمشی معادل به شدت افزایش داده و تغییر مکان جانبی سازه را محدود می نمایند. سیستم مهاربندی برون محور دو ویژگی سختی مناسب جانبی و جذب انرژی بالا را با یکدیگر ترکیب کرده و بکار می گیرد. در این سیستم، برون محوری اتصال مهاربندی سبب پدید آمدن لنگرهای خمشی و نیروهای برشی بزرگی در ناحیۀ تیر نزدیک به مهار می شود . به این ترتیب، تنشهای این ناحیه از تیر وارد محدودة غیر ارتجاعی شده و سبب اتلاف انرژی ناشی از زمین لرزه می شود. این ناحیه از تیر، پیوند نام دارد. بادبندها به دلایل مختلف از قبیل سختی زیاد، سادگی اجرا و ارزان بودن، همواره مورد توجه طراحان و سازندگان قرار داشته اند. در سیستم مهاربندی هم محور ، بادبند ها از محل تقاطع تیر و ستون عبور می نمایند و در بعضی از فرم های این نوع مهاربندی، محور دو بادبند در یک نقطه مشترک بر روی تیر با هم تلاقی می کنند . این سیستم دارای سختی جانبی بسیار بالایی بوده و به علت اینکه نیروهای جانبی توسط اعضاء به صورت محوری منتقل می شوند سیستمی اقتصادی می باشند . مهار بندی هم محور علی رغم سختی بالا و مناسب و نیز سهولت طراحی و اجرا دارای اشکالاتی هم می باشد که از جمله مهمترین آن ها محدودیت معماری در مورد درب ها و پنجره ها و نیز شکل پذیری و ظرفیت اتلاف انرژی کم آن به دلیل کمانش بادبند ها می باشد. در قاب بادبندی شده برون محور به جای برخورد بادبند به محل اتصال تیر و ستون یا تقاطع محورهای دو بادبند در یک نقطه، با ایجاد یک انحراف بادبند به تیر متصل می شود. قسمتی از تیر که بین تیر و ستون یا بین دو بادبند قرار می گیرد، تیر پیوند نامیده می شود و به صورت یک فیوز شکل پذیر عمل می نماید. در این سیستم تیر پیوند در حالی که از وارد شدن نیروی بیش از حد به بادبندها و کمانش آن جلوگیری می کند، خود با تغییر شکل های پلاستیک در مود خمشی یا برشی، مقدار زیادی انرژی وارد شده از زلزله را مستهلک می نماید. در واقع می توان گفت که سیستم بادبندی برون محور ترکیب کننده سختی مناسب که خاصیت عمده سیستم بادبندی هم محور است و شکل پذیری بالا که ویژگی عمده قاب خمشی مقاوم می باشد. در بادبندهای واگرا پیوندهای کوتاه با قابلیت تغییر شکل های پلاستیک در خمش یا برش دارای ظرفیت استهلاک انرژی بالایی می باشند. در این سیستم حدود 5 تا 15 درصد از مصرف فولاد در مقایسه با قاب خمشی شکل پذیر کاسته می شود، اما به هر حال سیستم واگرا دارای نقاط ضعفی نیز می باشد. برای نمونه می توان گفت که استهلاک انرژی توسط تیر پیوند که بخشی از اعضای اصلی قاب است، انجام می شود که در نتیجه تعمیر یا تعویض آن بعد از یک زلزله شدید مشکل و پر هزینه خواهد بود. همچنین به منظور فعال کردن تیرهای پیوند، نیاز به اتصالات صلب در قاب می باشد. از دیگر معایب این سیستم می توان به اعوجاج بیش از حد سقف در اثر تغییر شکلهای زیاد تیرهای پیوند اشاره کرد. بهسازی لرزه ای سازه ها در بهسازی لرزه ای سازه ها یکی از روش های کاهش نیروی جانبی ناشی از زلزله استفاده از میراگرها می باشد. در طی زلزله، انرژی زیادی به سازه اعمال می گردد. این انرژی به دو صورت جنبشی و پتانسیل (کرنشی ) بر سازه اعمال می گردد که به طریقی جذب یا مستهلک می گردد. اگر سازه فاقد میرائی باشد ارتعاش آن پیوسته خواهد بود اما بدلیل وجود میرائی در مصالح، ارتعاش کاهش می یابد. در سیستم های جداسازی لرزه ای، استفاده از سیستمهای مستهلک کننده انرژی، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند .افزایش میرائی با استفاده از روشهای مختلفی نظیر جاری شدن یک فلز نرم، اصطکاک دو فلز بر روی هم، حرکت یک پیستون درون یک ماده لزج و یا رفتار ویسکوالاستیک در موادی از جنس شبیه لاستیک امکان پذیر می باشد. در سالهای اخیر تلاشهای جدی به منظور توسعه مفهوم اتلاف انرژی به عنوان یک تکنولوژی کاربردی جهت مقابله با زلزله صورت گرفته است . اساس روشهای تحلیل و طراحی امروزی بر مقاومت در برابر بارهای جانبی استوار می باشد . از دیدگاه انرژی نیاز به بازنگری در روشهای فعلی تحلیل و طراحی ضروری می باشد به نحوی که مهندس طراح بایستی توجه خود را بر مدیریت انرژی ورودی به سازه در اثر زمین لرزه متمرکز نماید. طراحی سیستم های مدرن جهت طراحی سیستم های مدرن ، برای یک طرح مقاوم لرزه ای مناسب ابتدا باید سعی در حداقل نمودن مقدار انرژی هیسترتیک تلف شده در اعضای اصلی سازه نمود .دو دیدگاه مهم جهت رسیدن به این هدف وجود دارد. اولین دیدگاه شامل طرح هایی است که در آن سعی در کاهش انرژی ورودی به سازه داریم که به عنوان مثال سیستم های جداسازی پایه از آن جمله اند. دومین دیدگاه بر روی مکانیزم های اتلاف انرژی در خود سازه متمرکز است . برای این منظور از یک سری تجهیزات استفاده می نماییم . این تجهیزات به گونه ای طراحی می شوند که بخشی از انرژی ورودی به سازه را تلف می نمایند و در نتیجه خسارت وارده به سازه اصلی که ناشی از اتلاف انرژی به صورت هیسترتیک می باشد ، کاهش می یابد . انواع سیستم های مدرن مقاوم در برابر زلزله عبارتند از : 1- سیستم های جدا سازی پایه ای 2- سیستمهای فعال و نیمه فعال 3- سیستمهای منفعل. از میان سیستم های منفعل اتلاف انرژی ، میراگرهای فلزی به دلیل عدم نیاز به تکنولوژی پیچیده جهت ساخت ، عملی تر بودن کاربرد آنها در سازه ، رفتار پایدار در برابر زلزله و دخیل نبودن عوامل محیطی در رفتار مکانیکی آنها از اهمیت خاصی برخوردارند . این میراگرها باعث افزایش میرایی و سختی در سیستم سازه ای شده و ظرفیت اتلاف انرژی را افزایش می دهند .افزودن میراگرهای فلزی به سازه باعث تمرکز اتلاف انرژی در میراگرها می شود که پس از وقوع زلزله می توان میراگرها را به راحتی تعویض نمود و جهت مقابله با زلزله های بعدی مقاوم نمود. این قطعات انرژی ورودی به سازه را به انرژی کرنش پلاستیک یا انرژی هیسترتیک تبدیل می کنند . این انرژی غیرقابل برگشت است و در سازه تلف می شود. اخیراً استفاده از مصالح کامپوزیت با توجه به خصوصیات برتر مکانیکی و راحتی حملونقل به عنوان روشی جایگزین روشهای متداول قبلی جهت تقویت برشی مطرح شده است. دو حالت شکست خمشی و برشی را میتوان برای دیوار برشی در نظر گرفت. شکست خمشی معمولاً با تسلیم میلگرد همراه میباشد. در این حالت کاهندگی مقاومت در حلقههای پسماند دیده نمیشود، اما کاهندگی سختی ناشی از تسلیم میلگردها مشخص میباشد. در شرایط خاصی که دیوار تحت نیروی فشاری زیادی نیز قرار گیرد شکست خمشی با خرد شدن بتن فشاری همراه است که در این حالت علاوه بر کاهندگی سختی کاهندگی مقاومت نیز بهوجود میآید. دیوارهائی که نسبت بعدی (ارتفاع بهطول) کمی دارند دچار شکست برشی میگردند، در این حالت ترکهای قطری ظاهر میشوند. مود شکست در این حالت بهصورت ترد در پای دیوار رخ میدهد
|
کلمات کلیدی مرتبط: رفتار سیستم های مختلف باربر در سازه های بلند ,pptx ,دانلود,بررسی پاورپوینت رفتار سیستم های مختلف باربر در سازه های بلند,pptx ,بخشی از مطلب , ,انواع مختلف سیستم های متداول مقاوم ,انواع مختلف سیستم های متداول مقاوم در برابر زلزله عبارتند از : سیستم مهاربندی جانبی، سیستم دیوار برشی، سیستم قاب مقاوم ,
|
مقالات مرتبط در این دسته |
دانلود,بررسی پاورپوینت بادبندستون و اتصالات فلزی در بناهای فلزی,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت طرحهای عمرانی پاشنه آشیل اقتصاد ایران,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت بتن شیشه ای,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت ماشین آلات ساختمانی و راه سازی,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت تکنولوژی سقف یوبوت,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت ساختار جاده و فعالیت های مربوط به آن,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت میرایی نیمه فعال اصطکاک در سازه های خرپایی فضایی بزرگ ,pptx
|
بررسی گاردریل و گاردریل کوب
|
دانلود,بررسی پاورپوینت کاربرد پلیمرها در صنعت راهسازی,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت سوپر پنل,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت تصفیة خانه ای فاضلاب مصنوعی و تصفیة طبیعی,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت تصفیة فاضلاب و انواع فاصلاب ,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت تعریف خاک و عوامل فرسایش خاکها,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت قراردادهای نوین مهندسی (N.E.C),pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت جرثقیلها,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت الهام و برداشت از مفاهیم بنیادی معماری ایران,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت مشکلات حمل و نقل و ترافیکی در بافت فرسوده,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت نحوه راهسازی,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت طراحی مهد کودک,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت مراحل مختلف ساختن یک ساختمان,pptx
|
|
|
|
|