دانلود,بررسی پاورپوینت کارخانه آسفالت ,pptx بخشی از مطلب زیراساس (Sub Base) زیراساس به قشری از مصالح سنگی و یا مخلوطی از مصالح سنگی و خاک با مشخصات معین و ضخامت محاسبه شده اطلاق میگردد که بر روی بستر روسازی راه (Sub Grade) به منظور تحمل بارهای وارده از جانب قشر اساس واقع شده است و دارای انواع زیر میباشد: زیر اساس شنی زیراساس مخلوطی زیراساس آهکی زیراساس سیمانی زیراساس قیری 1-1-2- زیراساس شنی Granuler Sub Base مصالح زیراساس شنی از بستر روخانه با معادن شن و ماسه و یا سنگ کوهی شکسته تهیه میشود و لازم است. لازم است قبل از اجرای عملیات زیراساس Sub Base، سطح روسازی عاری از هرگونه مواد زائد و اضافی بوده و در صورتی که شمشه روی سطح جاده بگذاریم، ناهمواری از 3 میلیمتر تجاوز ننماید. مصالح زیراساس باید از قرضه مناسب که به تایید آزمایشگاه و دستگاه نظارت کارگاهی رسیده، تهیه شود. جابجایی مصالح باید طوری انجام پذیرد که منجر به بهم خوردن دانهبندی آن نشود. پس از پخش و پروفیله نمودن مصالح بر روی سطح راه، آبپاشی شده و مخلوط با غلظک 10 الی 12 تنی متراکم گردد. وزن غلطک باید طوری باشد که دائماً زیر غلطک خرد نگشته و نظم دانهبندی بهم نخورد. عملیات غلطکزنی از کناره راه شروع و به وسط آن ختم میشود. پس از متراکم شدن تا 100% به روش آشتو اصلاح شده، لازم است راه از دو طرف بسته شود تا عبور و مرور بر روی آن صورت نگیرد. سطح قشر تمام شده باید طوری باشد که اختلاف رقوم پستی و بلندی از 2± سانتیمتر تجاوز ننماید. 2-1-2- زیراساس مخلوطی Soil Aggregato مصالح زیراساس مخلوطی،از اختلاط مصالح موجود در محل با مصالح مناسب منتخب تهیه میشود. لازم است مصالح مصرفی عاری از خاکهای لجنی و مواد آلی و یا کودی باشد و نتایج حاصل از انجام آزمایش میبایست مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تطابق با مشخصات فنی و عدم مغایرت با خصوصیات مصالح زیراساس شنی که قبلاً شرح داده شد، مورد تایید واقع شود. 3-1-2- زیراساس آهکی Soil Lime آهک مورد مصرف در زیر اساس آهکی باید بهطور زنده و به صورت پودر مصرف شود. جهت جلوگیری از صدمات ناشی از عوامل جوی لازم است آهک در انبارهای سرپوشیده نگهداری شود و نباید مدت نگهداری آن از دو روز بیشتر بهطور بیانجامد. در هنگام حمل و نقل آهک میبایست شرایط ایمنی مدنظر قرار گرفته و در زمانی که هوا متغیر و طوفانی است از حمل آن خودداری گردد. ضمناً در حین کار باید کارگران از دستکش و ماسک استفاده نمایند. 4-1-2- زیراساس سیمانی Soil Cement زیراساس سیمانی که از مصالح موجود در محل (دارای مشخصات فنی لازم) مخلوط با سیمان پرتلند تشکیل شده است و بر سطح راه پخش میشود. مصالح باید دارای حد روانی کمتر از 40درصد و گام خمیری PI کمتر از 18درصد باشد. مصالح مورد نیاز زیراساس سیمانی که از محل قرضه و یا مجاورت کارگاه (محلی) و یا مخلوطی از مصالح قرضه و محلی تهیه شده، باید عاری از مواد آلی، کود و لجن باشد و حداکثر دانههای آن از 75 میلیمتر تجاوز ننموده، در سطح راه پخش و سپس با نسبت 10-6درصد وزن خشک مصالح، سیمانی را که مشخصات فنی آشتو M85 را داراست، به وسیله مخلوط کنهای مکانیکی در سطح راه پخش و با انجام آزمایش سینی، مقدار آن آزمایش و کنترل گردد. 5-1-2- زیراساس قیری Soil Bituminous پخش مصالح موجود در محل، قرضه و یا مخلوط کردن خاک محل و قرضه را که با نسبت معینی قیر آغشته و در سطح راه پخش و متراکم شود زیراساس قیری گویند و لازم است مقدار قیر از حجم منافذ مصالح بیشتر نباشد. در مناطق دارای آب و هوای گرم و خشک که رطوبت موجود در مصالح کم است، اضافه نمودن قیر به مصالح باعث ازدیاد مقاومت و در مناطقی که دارای آب و هوای مرطوب میباشد، اضافه نمودن آن به مصالح باعث کاهش مقاومت قشر زیراساس میگردد. مصالح مصرفی باید عاری از خاکهای لجنی، کود و یا مواد آلی باشد. حداکثر درشتی دانهها در مخلوط از 5/2اینچ یا 63 میلیمتر تجاوز ننماید. قیرهای مورد استفاده از نوع مخلوطهای RC-70, RC-250, MC-70, MC-250, SC-70, SC-250 و یا امولسیون قیر SM-k, SS-k, SS-1 انتخاب شود. قیر مخلوط در مناطق دارای آب و هوای خشک مصرف شود. مقدار قیر بین 4 تا 7 درصد ورزن مصالح خشک میباشد. پس از پخش مصالح موردنظر در سطح راه، قیر توسط قیرپاش در سطح راه با نسبت داده شده پخش و توسط تیغ گریدر مخلوط و عمل اختلاط آنقدر ادامه یابد تا رنگ مخلوط یکنواخت شود. پس از اختلاط، عملیات غلظتزنی با غلطکهای 10 یا 12 تنی آنقدر ادامه خواهد یافت تا تراکم به صددرصد برسد. در قسمتهایی که امکان غلطکزنی با غلطک بزرگ نیست، با غلطکهای دستی کوچک و یا لوازم کوبنده مناسب دیگر غلطکزنی انجام خواهد شد تا تراکم مورد نظر حاصل شود. لازم است از هر 1500 متر طول راه نمونهبرداری حجیم Bulk Sample برداشته و نسبت به درصد قیر، دانهبندی و غیره اقدام شود. 2-2- اساس (BASE) اساس به بخش قشری از مصالح سنگی شکسته و یا مخلوط شکسته با مصالح رودخانهای، یا مصالح سنگی، مخلوط با مواد چسبنده نظیر قیر و سیمان در سطح راه اطلاق میگردد. این کار به منظور تحمل بارهای وارده از جانب قشر رویه اجرا میشود. اساس (Base) دارای انواع زیر میباشد: اساس شنی یا سنگی اساس ماکادامی اساس سیمانی اساس بتنی اساس قیری 1-2-2- اساس شنی یا سنگی اساس شنی به بخشی از روسازی راه اطلاق میگردد که بر روی قشر زیراساس پخش شده و بتواند وزن بارهای وارده بر رویه را تحمل نماید. لازم است مصالح اساس شنی فاقد مواد گیاهی و آلی و لجنی باشد. 2-2-2- اساس ماکادامی پخش قشری از سنگهای کوهی و یا رودخانهای شکسته با دانهبندی معین بر روی قشر زیراساس با تراکم مشخص را اساس ماکادامی گویند. 3-2-2- اساس سیمانی اساس سیمانی به قشر مقاومی اطلاق میگردد که از مخلوط سنگی شکسته و سیمان با ابعاد و مقدار مشخص در سطح راه تشکیل میشود. مصالح مصرفی جهت اساس سیمانی از بستر رودخانه، معادن شن و ماسه و سنگ کوهی شکسته تهیه میشود و باید عاری از مواد آلی ـ لجنی و گیاهی باشد. 4-2-2- اساس بتنی اساس بتنی به مخلوطی از مصالح سنگی، سیمان و آب اطلاق میشود که با اضافه نمودن مواد مضاف در صورت لزوم، ساخته و پخش میشود، بهطوری که درصد هوا حداکثر 5درصد و مقدار سیمان مصرفی در بتن از 165 تا 180 کیلوگرم بر مترمکعب باشد. 5-2-2- اساس قیری وسایل متراکمسازی خاک در راهسازی از وسایل عمده تراکم خاک، غلطکها هستند و دارای انواع چرخ فولادی، چرخ لاستیکی، پاچهبزی و لرزنده میباشند. از دیگر وسایل متراکم کننده میتوان از کوبندههای صفحهای و کفشکهای لرزنده و تخماقهای دستی نام بود. غلطکهای چرخ فولادی این نوع غلطکها در انواع 3 چرخ معمولی و دو چرخ و سه چرخ تاندم وجود دارند. وزن آنها بین 3 تا 18 تن متغیر بوده و بسته به سبکی و سنگینی آنها میتوانند از 10-9 کیلوگرم بر هر سانتیمتر مربع نیرو وارد نمایند. غلطکهای چرخ فلزی سبک 7-3 تن، متوسط 10-7 تن و غلطکهای چرخ فلزی سنگین 18-10 تن وزن دارند. با پرنمودن ماسه و یا مایع درون چرخها میتوان به وزن آنها افزود. از غلظتهای سبک و متوسط میتوان جهت اتو نمودن آسفالت استفاده نمود. برای متراکم کردن لایههای دانهای از غلطکهای سنگین استفاده میشود. آنها میتوانند با 8 بار رفت و برگشت، لایهای به ضخامت 15 سانتیمتر را متراکم کنند. غلطکهای چرخ لاستیکی همانطوری که از نام آنها پیداست، این نوع غلطکها مجهز به چرخهای لاستیکی هستند. غلطکهای چرخ لاستیکی به دو نوع سبک و سنگین دستهبندی میشوند. غلطکهای چرخ لاستیکی سبک 10-3 تن وزن و دو ردیف چرخ دارند و برای متراکم نمودن آسفالت، خاکهای رسی و لای استفاده میشوند. غلطکهای چرخ پلاستیکی سنگین که اکثراً به صورت یدک با تراکتور یا غیره کشیده میشوند، 45 تن وزن داشته و میتوان با گذاشتن سربار روی آن، وزنشان را به 180 تن افزایش داد. این نوع غلطکها، جهت متراکن نمودن بستر فرودگاه و سدهای خاکی مناسب میباشند. غلطکهای پاچه بزی مناسبترین غلطک جهت متراکم نمودن خاکهای ریزدانه حاوی رس و لای، غلطکهای پاچهبزی هستند. این غلطکها که بین 18-3 تن وزن دارند و میتوانند فشاری بین 56-7 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع بر زمین وارد نمایند. ضخامتی که با این غلطکها قابل تراکن میباشد، بستگی به خارهای غلطک دارد که بین 30-15 سانتیمتر هستند. سرعت حرکت این نوع غلطکها که اکثراً با یدک کشده میشوند، 16-8 کیلوگرم در ساعت میباشد که در هنگام متراکم نمودن، خارها در خاک فرو رفته و از پایین به بالا باعث تراکم خاک شده و زمانی که خارها دیگر در خاک فرو نروند، نشاندهنده آن است که لایه خاک متراکم شده است. نوع دیگری از غلطکهای پاچهبزی، موجود هستند که خارهای پهن داشته و به غلطک پاچهفیلی معروف هستند. از آنها جهت متراکم نمودن و تثبیت خاک استفاده میشود. نمونه دیگر غلطکهای پاچهبزی، غلطکهای مشبک هستند که به جای خار دارای یک شبکه فلزی هستند که از میلههای فلزی به قطر 4-3 سانتیمتر تشکیل شدهاند. این میلهها قادرند با فشار قابل توجهی که به زمین وارد میکنند سنگها را شکسته و یا خرده سنگها را به درون زمین فرو برده و تودهای توپر و متراکم به وجود آورند. غلطکهای لرزنده (ویبره) غلطکهای لرزنده در انواع چرخ فولادی، چرخ لاستیکی، پاچهبزی وجود دارند و به منظور متراکم نمودن قشرهای شن و ماسهای به کار برده میشوند. نیروی ارتعاش توسط دوران یک یا دو وزنه هممحور به وجود آمده که با تغییر سرعت دوران محور میتوان تعداد ارتعاس را در واحد زمان کنترل نمود. در این غلطکها ارتعاشات بین 1000 تا 3000 ارتعاش در دقیقه بوده و بر حسب جنس قابل تنظیم میباشد. غلطکهای لرزنده قادرند در هر ضربه، نیرویی معادل یک تن را بر خاک وارد نمایند. سرعت غلطکهای ویبره بین 8-3 کیلومتر در ساعت میباشد، که هرچه سرعت کمتر باشد، شدت نفوذ ارتعاش در خاک بهتر خواهد بود. تخماقهای دستی این نوع تخماقها بر اثر وارد کردن ضربه، خاک را متراکم مینمایند. انرژی مورد نیاز توسط موتور بنزینی کوچکی تامین میشود. صفحات و کفشکهای لرزنده نیز که عرض 90-60 سانتیمتر را دارا هستند و در انواع موتوری و برقی ساخته شدهاند، قادرند در محلهایی که عملیات متراکم نمودن لایه خاک با غلطک بزرگ مقدور نیست، خاک را به خوبی متراکم نمود. تولید آسفالت در کارگاه در این قسمت چگونگی تهیه بتن آسفالتی در کارگاه مورد بررسی واقع میشود. در مراحل اولیه پیدایش آسفالت، اکثراً آسفالت را در پاتیلهای بزرگ تهیه میکردند و طرز تهیه آسفالت در آن زمانها به این طریق بود که مصالح سرند شده را در پاتیل فلزی ریخته و زیر آن را به کمک یک فارسونکا (مشعل) حرارت میدادند و هنگامی که مصالح به اندازه کافی گرم میشدند، قیر مذاب و گرم شده را تا به آن اضافه مینمودند و خوب مخلوط کرده و سپس در سطح راه پخش مینمودند. این روش ابتدایی که در آن عوامل متشکله آسفالت غالباً کم و زیاد میشدند، امروز تقریباً منسوخ شده و در موارد معدودی جهت تهیه آسفالت در حجم کم والاالخصوص برای تهیه آسفالت ایزولاسیون بام ساختمانها بکار گرفته میشود. با توسعه صنایع، به تدریج وسایل و ماشینآلات بهتری در اختیار راهسازان قرار داده شد، تا جایی که امروزه انواع کارخانههای آسفالت مداوم و متناوب به صورت نیمه اتوماتیک، اتوماتیک و حتی کارخانههای آسفالت مجهز به کامپیوتر به بازار عرضه شده است.
|
کلمات کلیدی مرتبط: کارخانه آسفالت , ,pptx ,دانلود,بررسی پاورپوینت کارخانه آسفالت ,pptx ,بخشی از مطلب , ,زیراساس (Sub Base) ,زیراساس به قشری از مصالح سنگی و یا مخلوطی از مصالح سنگی و خاک با مشخصات معین و ضخامت محاسبه شده اطلاق میگردد که بر روی بستر روسازی راه (Sub Grade) به منظور تحمل بارهای وارده از جانب قشر اساس ,
|
مقالات مرتبط در این دسته |
دانلود,بررسی پاورپوینت سختی و مقاومت بتن اسفنجی و اتوکلاو در مقابل ترک خوردگی ,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت بادبندستون و اتصالات فلزی در بناهای فلزی,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت رفتار سیستم های مختلف باربر در سازه های بلند,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت طرحهای عمرانی پاشنه آشیل اقتصاد ایران,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت بتن شیشه ای,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت ماشین آلات ساختمانی و راه سازی,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت تکنولوژی سقف یوبوت,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت ساختار جاده و فعالیت های مربوط به آن,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت میرایی نیمه فعال اصطکاک در سازه های خرپایی فضایی بزرگ ,pptx
|
بررسی گاردریل و گاردریل کوب
|
دانلود,بررسی پاورپوینت کاربرد پلیمرها در صنعت راهسازی,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت سوپر پنل,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت تصفیة خانه ای فاضلاب مصنوعی و تصفیة طبیعی,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت تصفیة فاضلاب و انواع فاصلاب ,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت تعریف خاک و عوامل فرسایش خاکها,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت قراردادهای نوین مهندسی (N.E.C),pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت جرثقیلها,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت الهام و برداشت از مفاهیم بنیادی معماری ایران,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت مشکلات حمل و نقل و ترافیکی در بافت فرسوده,pptx
|
دانلود,بررسی پاورپوینت نحوه راهسازی,pptx
|
|
|
|