دانلود,پاورپوینت بررسی ترافیک شهری,pptx
بخشی از مطلب
اهداف مدیریت ترافیک به طور کلی هدف مدیریت ترافیک ، استفاده بهینه از شبکه های راه های ارتباطی موجود و افزایش ایمنی راه ها ست . این هدف باید تا حد ممکن بدون لطمه زدن به محیط زیست تحقق یابد . به عبارت دیگر مدیریت ترافیک ، استفاده از امکانات موجود ، افزایش بهره وری آنها و حفظ منافع عمومی مربوط به شبکه راههای ارتباطی است . اقدامات مربوط به اعمال مدیریت ترافیک شهری ، به نوع ترافیک بستگی دارد . برای مثال ، اقدامات مربوط به اعمال مدیریت برای تسهیلات مربوط به عابران پیاده ، دوچرخه سوارها و یا وسایط نقلیه سنگین با یکدیگر متفاوت است . همیشه اشکالاتی در هماهنگی بین این اقدامات وجود دارد و بندرت می توان طرحی تهیه کرد که درتمامی جوانب فقط سود داشته باشد . به عنوان مثال افزایش فضای سبز پیاده رو که در تقویت روحیه افراد مسن و معلول بسیار مفید است ، ممکن است سبب کاهش سطح لازم برای عبور عابران پیاده شود .اصولا طرحهای مدیریت ترافیکی با توجه به انواع مختلف جاده ها و نیازهای گوناگون مردم با یکدیگر متفاوت است . و نیز طرح هر موضوع ترافیکی با طرح همین موضوع در جایی دیگر و یا در زمانی دیگر ممکن است یکسان نباشد . به طور خلاصه ، مهمترین اقدامات مدیریت ترافیک به شرح زیر است : 1. اجرای سریع و کم خرج طرح 2. بهبود بهره وری تسهیلات و امکانات موجود با در نظر گرفتن نیاز های مختلف استفاده کنندگان از جاده ها . 3. افزایش ایمنی راه ها و یا حد اقل جلوگیری از کاهش ایمنی آنها . 4. حفاظت از آلودگی محیط شهری تا حد ممکن . روش های مدیریت ترافیک روش های مختلفی برای طراحی و اعمال مدیریت ترافیک در شهرها وجود دارد . متداول ترین این روشها که در یک طرح جامع مدیریت ترافیکی شهری استفاده می شود ، شامل موارد زیر است : 1. حفظ امنیت عبور عابران پیاده ( گذرگاهی - ایجاد نرده های محافظ - جزایر ترافیکی ) 2. کنترل پارک های خیابانی و طرح استفاده بهینه از پارکینگ ها 3. اقدامات مربوط به ساخت پیاده روها 4. اقدامات مربوط به حق تقدم عبور اتوبوس ها 5. وضع قوانین مربوط به دوچرخه سواری 6. وضع قوانین مربوط به کامیون ها ( راه های کامیون رو و پارکینگ های آن ) 7. طرح آرام سازی ترافیک 8. کنترل بهبود وضعیت تقاطع ها ( جزایر ترافیکی - کنترل حق تقدم - ایجاد راه های گردش به راست - ایجاد میادین - نصب تابلوهای علایم ) 9. هماهنگی بین چراغ های راهنمایی 10. ایجاد محدودیت عبور 11. یک طرفه کردن خیابان ها 12. رنگ کردن خیابان ها ( خط کشی ، آسفالت رنگی ) گزارش تصادفات : سیستم گزارش تصادفات باید به گونه ای باشد که در آن اطلاعات به طریق استاندارد جمع آوری شوند . اطلاعات و داده ها باید بر اساس واقعیت باشند و با استفاده از روش های علمی ، جمع آوری گردند . به طور کلی فرم هایی برای ثبت گزارش تصادفات طراحی می شوند این فرم ها باید شامل اطلاعات زیر باشند : 1. تاریخ ، روز ، زمان ، و مکان دقیق وقوع حادثه 2. خصوصیات و ویژگی های رانندگان وسایط نقلیه ، افراد پیاده و نوع تصادف 3. افرادی که مرده اند و یا آسیب دیده اند وگستره جراحات وارد بر آنها 4.گستره زیان ها و خسارات وارد شده به وسایط نقلیه و میزان قدمت وسایط نقلیه و شرایط آنها 5. مکان و شرح کنترل ترافیکی وسایط نقلیه 6. قوانین مجری و معمول در منطقه تصادف 7. روشنایی راه ، شرایط آب و هوایی و وضعیت زمین های اطراف محل حادثه 8. نوع تخلفات انجام شده 9. شرح علت های احتمالی 10. نمودار و شکل تصادف ( کروکی تصادف یا دیاگرام برخورد ) 11. شرح و توضیح وقایع مربوط به تصادف پیش از بروز حادثه انواع آمار تصادفات : آمار سوانح اغلب برای تعیین و توضیح سه عامل مهم اطلاعاتی به کار می روند : الف - وقوع تصادف ب - عوامل درگیر در تصادف ج- شدت تصادف وقوع تصادف ، عموما با تعداد و انواع تصادفاتی که اتفاق می افتند مشخص می شود ، و اغلب به صورت عددی بر اساس تعداد اتومبیل ها و یا تعداد کیلومترهای پیموده شده ، بیان می شود . آمار عوامل درگیر در تصادف ، اغلب بر این موضوع که ، آیا وسایل نقلیه یا رانندگان در تصادف سهیم بوده اند ، تمرکز دارد .این عامل با استفاده از اعداد نشانگر تعداد وسایل نقلیه ، که شیوه ای مرسوم در ارائه این نوع آمار است ، بیان می شود . شدت تصادف ، عموما با اعداد نشان دهنده تعداد مصدومان یا کشته شدگان مشخص می شود . اعداد نشان دهنده تعداد تصادفات ، تعداد وسایل نقلیه یا کیلومترهای پیموده شده توسط وسایط نقلیه در موارد ارائه نرخ شدت تصادفات نیز اهمیت ویژه ای دارند . آمار مربوط به هر یک از این سه مورد میتواند درچندین شیوه متفاوت ، طبقه بندی و تجزیه و تحلیل شود . نوع طبقه بندی به روش و علاقه شخصی تحلیلی گر بستگی دارد . بعضی از انواع تجزیه و تحلیل ها شامل بررسی موارد زیر هستند : _ طبقه بندی روند تصادفات در طول زمان _ طبقه بندی بر اساس راه یا عوامل هندسی _ طبقه بندی بر اساس مشخصات رانندگان _ طبقه بندی بر اساس علت های مهم _ طبقه بندی بر اساس انواع تصادفات _ طبقه بندی بر اساس شرایط محیط چنین تجزیه و تحلیل هایی ، امکان تعیین ارتباط میان نوع تصادفات را با نوع راه ها و عوامل هندسی ، شناسایی گروه های راننده ای که احتمال خطر سازی بالایی دارند ، معلوم کردن اندازه تاثیر رانندگی همراه با وجود نقص در اتومبیل ها و دیگر عوامل مهم فراهم می آورند . با بسیاری از این عوامل می توان گفت از طریق سیاسی و یا شیوه های برنامه ریزی برخورد کرد . تعیین ارتباط میان انواع خاصی از تاسیسات راه با شدت تصادفات و یا نرخ وقوع تصادفات و یا نرخ وقوع تصادفات می تواند در طراحی ترافیکی راه تغییراتی ایجاد کند . قوانین مربوط به طراحی وسیله نقلیه ، اغلب درنتیجه مطالعات درباره رابطه مصدومان و کشته شدگان با نقایص قابل مشاهده در وسایل نقلیه ، به وجود می آیند . در طول سالیان ، شیوه های قانون گذاری ،عوامل ایمنی بسیاری را الزامی کرده است که از جمله چراغ های راهنمایی ، سپرهای ضربه گیر ، کمربند صندلی و حفاظ ها و داشبوردهای ایمن ، سیلندرهای با ترمزهای دوگانه و دیگر پیشرفت ها در سیستم طراحی وسایل نقلیه را می توان نام برد . آمار گیری تصادفات و تجزیه و تحلیل شایسته آنها ، اشتراک ها و روندهای مرتبط با علل واقعی تصادفات را آشکار می کند . این آمارگیری ها می تواند اطلاعاتی را فراهم کند که برای ایجاد بهبود نظم در مدیریت ، طراحی ، کنترل و اجرا به کار آیند . نحوه آموزش ترافیک : بطور کلی ما در زمینه آموزش ترافیک فقر فرهنگی داریم . و ما اغلب نمی دانیم که ابزار ترافیک جزء اموال عمومی است یا شخصی . و هنوز نمی دانیم که اینهمه علائم نصب شده در خیابان ها برای تزئین نیستند . هنوز نحوه استفاده صحیح از بوق ، چراغ ، چراغ راهنما را نمی دانیم تا چه رسد به نحوه استفاده از کمربند ایمنی و ما اغلب با خرید یک دستگاه اتومبیل ( بخصوص برای افرادیکه امکان خرید اتومبیل گرانتر را دارند ) در موقع رانندگی بیش از طراح و سازنده آن به خود می بالیم و به عنوان مثال بچه خردسال خود را نیز در حین رانندگی در بغل می گیریم و فرمان را بدستش می دهیم از اینکار چه می خواهیم ، چه هدفی را دنبال می کنیم ؟ باید به فکر چاره بود . به نظر می رسد بهترین راه حل این معضل اجتماعی - اقتصادی - فرهنگی آموزش فرهنگ ترافیک است . آموزش ترافیک بصورت بنیادی و فرهنگی بهتراست از گروههای سنی پایین و از سطوح کودکستان و دبستان وسپس مدارس راهنمائی و دبیرستان شروع شود تا این فرهنگ از کودکی در خمیر نسل آینده حک شود . علاوه بر انسان که اولین عنصر تشکیل دهنده ترافیک است با عامل دیگری روبرو هستیم و آن راننده است که باید فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه خود و کاربرد آنرا بخوبی بداند و بشناسیم تا بتواند بصورتی رانندگی کند که خود انتظار دارد دیگران رانندگی کنند .باید توجه داشت که آموزش باید بطور مداوم و مستمر برای این گروه از رانندگان که نقش بسیار حساسی را در ترافیک شهرها بعهده دارند انجام بشود . جاده ها و راههای ما باید با تکیه بر اصول مهندسی ترافیک طراحی و احداث شود .و از کیفیت ایمنی و ضریب اطمینان مطلوب برخوردار و به علامات شناخته شده بین المللی مجهز باشند نه علائم دیگر .باید توجه داشت که حتی اگر تمامی جاده های ما نیز دارای این مشخصات باشد ولی از یک سیستم کنترل و نظارت به منظور نگهداری و اصلاح و ترمیم موانع بهره ور نباشیم ، باز هم به مقصود نهائی دست نیافته ایم . زیرا اغلب اتفاق می افتد که بعلت انجام حفاری هایی لازم جهت شبکه های برق ، آب ، گاز ، تلفن، فاضلاب ، اکو و غیره ، حفره ها و چاله هایی در سطح معابر بوجود می آید که باید نسبت به ایمنی راه ، ترمیم و اصلاح سریع اینگونه حفره ها اقدام کرد . بنابراین لازم است گروههای آموزش دیده جهت نگهداری راهها چه در شهر و چه در جاده ها داشته باشیم تا به موقع نسبت به ایمن سازی موانع و برطرف کردن آنها در اسرع وقت اقدام کنند .
|
کلمات کلیدی مرتبط: ترافیک شهری ,pptx ,دانلود,پاورپوینت بررسی ترافیک شهری,pptx , ,بخشی از مطلب , , ,اهداف مدیریت ترافیک ,به طور کلی هدف مدیریت ترافیک ، استفاده بهینه از شبکه های راه های ارتباطی موجود و افزایش ایمنی راه ها ست . این هدف باید تا حد ممکن بدون لطمه زدن به محیط زیست تحقق یابد . به عبارت دیگر مدیریت ترافیک ،,
|
مقالات مرتبط در این دسته |
دانلود,پاورپوینت بررسی فضاهای بیرون شهری در طول تاریخ,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی گرافیک محیطی در شهر,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی هویت در کالبد شهری ,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی برنامه ریزی راهبردی،توسعه اجتماع محلی،در کلانشهر تهران,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی علل حاشیه نشینی و راه حل رفع تعارض با اصول شهرسازی ,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی تاریخ شهر و شهرنشینی ایران پیش از اسلام,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی تاریخ شهرنشینی و شهرسازی ایران,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی اقلیمی معماری و شهرسازی شهر مشهد,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی میدان عتیق خیابان جویباره اصفهان,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی فضاهای عمومی شهر فراصنعتی و نقش های در حال تغییر آنها,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی مدل های کمی در شهرسازی مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP),pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی مفهوم حس مکان در معماری و شهرسازی,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی حس مکان و تاثیرات آن در شهرسازی,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی نقش سبزراه در منظر شهری,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی تحلیل فضای شهری محله جلفا شهر اصفهان,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی نقش فضاهای عمومی در افزایش حس تعلق به محله نمونه موردی محله قبا و گلستان شرقی,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی اجزای مخفی دره سلیکونی,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی محله اختیاریه منطقه 3تهران ,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی شهرنشینی در جهان سوم و تنگناهای آن,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی شهر پرتراکم و توسعه پایدار شهری,pptx
|
|
|